| Założenia i cele przedmiotu |
---|
Numeryczna analiza danych | Po zaliczeniu tego przedmiotu student nabędzie praktyczną umiejętność gromadzenia i obróbki numerycznej dużych plików danych rzeczywistych systemów złożonych (np. finansowych), graficznej ich wizualizacji, filtracju danych, opracownia ich wlasności stochastycznych (poziom pamięci, spektrum multifraktalne,, spektrum mocy, autokorelacje, oscylacje log-periodyczne, histogramy) i porównawczego modelowania numerycznego o żadanych własnościach probabilistycznych, w szczególności o charakterze niegaussowskim. |
---|
Administracja systemów Unix/Linux | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie umiał obsługiwać, instalować i administrować systemami Unix/Linux. Przedmiot obejmuje swoim zakresem zagadnienia od poruszania się po systemie plików w trybie tekstowym po budowanie sieci lokalnych dedykowanych wydajnym obliczeniom komputerowym. Zawartość merytoryczna częściowo pokrywa się z ramami popularnych ścieżek certyfikacyjnych (np. RHCT/RHCE), dlatego przedmiot może stanowić punkt wyjścia dla studentów myślących o przygotowaniu się do zdobycia konkretnych certyfikatów. |
---|
Algebra 1 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy algebry abstrakcyjnej i liniowej oraz opanować umiejętności precyzyjnego formułowania twierdzeń matematycznych i przeprowadzania ich dowodów. |
---|
Algebra 2 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy teorii przekształceń liniowych i przestrzeni euklidesowych oraz opanować umiejętności rozwiązywania układów równań liniowych. Powinien rozumieć rolę przestrzeni liniowych z iloczynem skalarnym w innych działach matematyki i fizyki. |
---|
Algorytmy i struktury danych | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien znać wybrane algorytmy oraz
techniki projektowania algorytmów i oceny ich
złożoności. Powinien posiadać umiejętność
implementacji wybranych algorytmów w języku C++. |
---|
Analiza danych | Studenci nabywają umiejętności analizy danych
obserwacyjnych. Potrafią wykorzystać profesjonalne
oprogramowanie do analiz statystycznych i weryfikować
postawione hipotezy. |
---|
Analiza matematyczna 2 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien znać podstawy analizy
wektorowej i równań różniczkowych zwyczajnych.
Powinien opanować podstawowe pojęcia w tym
zakresie i umieć rozwiązywać problemy i dowodzić
twierdzenia. |
---|
Analiza matematyczna 2 do (16/17) | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać podstawy analizy matematycznej funkcji
jednej zmiennej, mieć opanowane podstawowe pojęcia
i twierdzenia matematyczne w tym zakresie oraz ich
dowody Powinien umieć posługiwać się pochodnymi i
całkami przy rozwiązywaniu konkretnych problemów. |
---|
Analiza matematyczna 3 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien znać podstaw y analizy
zespolonej i teorii szeregów Fouriera, opanować
elementy teorii równań różniczkowych cząstkowych
i metod ich rozwiązywania. Powinien znać
podstawy teorii nieskończenie wymiarowych
przestrzeni liniowych z iloczynem skalarnym i
układów ortonormalnych w tych przestrzeniach. |
---|
Bazy danych | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien znać podstawy relacyjnych baz
danych, języka SQL oraz tworzenia aplikacji
bazodanowych w systemie Access i w systemie
bazodanowym typu klientserwer. |
---|
Bazy danych i arkusze kalkulacyjne | Biegłe posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym MS
Excel oraz tworzenie aplikacji bazodanowych za pomocą
MS Access. Dobra znajomość języka SQL.
|
---|
Biochemia | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał
budowę, funkcję oraz metabolizm białek, cukrów,
lipidów i kwasów nukleinowych a także metody ich
izolowania oraz ilościowego oznaczania. Pozna metody
ukierunkowanej mutagenezy oraz sposoby uzyskiwania
organizmów transgenicznych. Zapozna się z
molekularnymi podstawami metabolizmu oraz
mechanizmami regulacji tych procesów na poziomie
komórkowym. Pozna podstawy procesów
immunologicznych. |
---|
Biologia ogólna | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał
podstawowe relacje między organizmami i podstawowe
mechanizmy ewolucji biologicznej |
---|
Chemia ogólna i analityczna | Zapoznanie studentów z podstawami chemii
współczesnej w ujęciu mechaniki kwantowej. Po
wysłuchaniu wykładu i zaliczeniu laboratorium student
powinien znać budowę powłok elektronowych atomu,
zasady tworzenia układu okresowego pierwiastków,
umieć scharakteryzować wiązania chemiczne,
właściwości termodynamiczne i reaktywność cząsteczek,
podstawy nowoczesnych metod analitycznych opartych o
różne typy spektroskopii (w tym rezonanse
magnetyczne), metody elektrochemiczne i
chromatograficzne. |
---|
Chemia organiczna | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać podstawy chemii organicznej: rozumieć
wpływ struktury związku na właściwości fizykochemiczne, znać główne klasy związków organicznych i
ich właściwości chemiczne. Powinien być przygotowany
do podjęcia nauki biochemii. |
---|
Detekcja i dozymetria promieniowania jonizującego | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien wykazać się dobrą znajomością własności
wszystkich rodzajów promieniowania jonizującego oraz
wiedzą z zakresu wykorzystania źródeł tego
promieniowania. Student powinien również znać metody
detekcji wszystkich rodzajów promieniowania
jonizującego, znać budowę i zasady działania aparatury
pomiarowej oraz przyrządów służących do pomiarów
promieniowania jonizującego i wykrywania skażeń
promieniotwórczych. Powinien znać podstawowe zasady
dozymetrii i ochrony radiologicznej oraz pojęcia i
wielkości fizyczne służące do jakościowej i ilościowej
oceny stopnia narażenia na działanie promieniowania
jonizującego. |
---|
Egzamin licencjacki | - |
---|
Egzamin magisterski | - |
---|
Egzamin magisterski (fiz. tech.) | - |
---|
Ekonofizyka 1 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać podstawowe metody fizyczne i
matematyczne stosowane w obróbce danych
finansowych (metody stochastyczne, detrendyzacyjne,
macierzy przypadkowych, fizyki układów
nieekstensywnych i nierównowagowych). Powinien
posiadać umiejętności zauważania zjawisk fizycznych
charakterystycznych dla układów złożonych w procesach
poza standardową fizyką (giełda, rynki finansowe,
zjawiska społeczne). |
---|
Ekonofizyka 2 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien umieć pozyskiwać i obrabiać duże ilości
danych, wizualizować je i interpretować oraz
interpretować i analizować dane empiryczne (rynkowe) z
włączeniem modelowania opartego na symulacjach
analitycznych i numerycznych. Powinien posiadać
umiejętność współpracy z interdyscyplinarnymi
zespołami złożonymi z numeryków, inżynierów i
matematyków finansowych, fizyków oraz ekonomistów i
ekonometrystów. |
---|
Ekonomia 1 | Wiedza:
student poznaje istotę podstawowego problemu ekonomicznego, przez co zyskuje świadomość konieczności racjonalnego gospodarowania w warunkach ograniczonych zasobów i nieograniczoności potrzeb; poznaje genezę ekonomii i metodę badań ekonomicznych Umiejętności:
znajomość czynników wpływających na popyt i podaż, umiejętność rozumienia roli mechanizmu rynkowego w alokacji zasobów oraz roli państwa w przypadku zawodności rynku, umiejętność wyróżnienia kryteriów, cech i typów realnie istniejących rynków, świadomość czynników wzrostu gospodarczego i źródeł bogactwa narodów, rozumienie przyczyn fluktuacji produkcji i dochodu, przyczyn inflacji, funkcji budżetu i polityki pieniężnej w stabilizowaniu gospodarki, rozumienie związków między deficytem budżetowym i inflacją, między inflacją i bezrobociem, między wysokością podatków i wpływami do budżetu, rozumienie problematyki bezrobocia, znaczenia handlu zagranicznego Kompetencje:
student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do ekonomizowania własnych działań, podejmowania bardziej racjonalnych decyzji w życiu osobistym ( gospodarowanie czasem, zasobami) oraz zawodowym (np. wybór odpowiednich strategii na rynku pracy, przyjmowanie postaw przedsiębiorczych); zwiększeniu ulega jego erudycja i zdolność do logicznego myślenia, potrafi wskazać różnice między liberalnym i keynesowskim ujęciem w teorii ekonomii i stosować argumentację właściwą dla tych nurtów do oceny polityki gospodarczej.
|
---|
Ekonomia 1 (2011/2012) | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien rozumieć podstawowe mechanizmy rozwoju
gospodarczego i procesów decyzyjnych dokonywanych
przez producentów i konsumentów. Wykłady i
konwersatoria powinny wykształcić wśród słuchaczy
zdolność analizy mechanizmów gospodarki rynkowej ze
szczególnym uwzględnieniem roli innowacji
(technicznych i organizacyjnych) w procesie
gospodarczym. Prezentowany materiał umożliwi
studentom lepsze zrozumienie mechanizmów
ewolucyjnych rozwoju przemysłu, mechanizmów
rynkowych w gospodarce kapitalistycznej, roli procesu
badawczo-rozwojowego i roli innowacji w rozwoju
gospodarczym. |
---|
Ekonomia 2 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien nabyć umiejętność analizy procesów
gospodarczych dziejących się w skali państwa, regionu i
świata. Powinien swobodnie posługiwać się terminologią
analizy makroekonomicznej, zwłaszcza, jeśli chodzi o
takie zjawiska jak dochód narodowy, bezrobocie,
inflacja, pieniądz, system bankowy, cykliczność rozwoju
gospodarczego. |
---|
Elektrodynamika | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student będzie wiedział, że zjawiska elektryczne i
magnetyczne dobrze znane z kursu fizyki ogólnej
mogą być opisane w ramach dobrze
matematycznie zdefiniowanej teorii Maxwella.
Będzie również świadomy potęgi teorii Maxwella i
jej głębokiego związku ze szczególną teorią
względności. |
---|
Elektronika i elektrotechnika | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien rozumieć i umieć stosować
podstawowe pojęcia z zakresu elektrotechniki i
elektroniki. Student powinien umieć analizować
proste układy elektryczne i elektroniczne stosując
twierdzenia Thevenina lub Nortona oraz uogólnione
prawa Kirchhoffa i Ohma. Powinien umieć stosować
wykresy wskazowe oraz posługiwać się takimi
metodami jak: metoda uproszczeń, superpozycji,
oczkowa, węzłowa, mało-sygnałowa i graficzna.
Student powinien rozumieć działanie maszyn
elektrycznych, transformatorów, prądnic i silników.
Powinien rozumieć efekt wzmocnienia i efekt
przełączenia w układach tranzystorowych. Powinien
rozumieć charakterystyki takich elementów i układów
jak: źródła prądowe, źródła napięciowe, tranzystor,
wzmacniacz operacyjny, filtry, układy z ujemnym
sprzężeniem zwrotnym, generatory, bramki logiczne,
przerzutniki, multipleksery, przetworniki A/D i D/A.
Student powinien być przygotowany do prowadzenia
pomiarów i badań z zastosowaniem aparatury
elektrycznej i elektronicznej. |
---|
Elektronika komputerowa | Przedmiot przygotowuje studentów do obsługi
komputerowych stanowisk pomiarowych w
laboratorium fizycznym. Student poznaje organizację
pracy komputera i zasady jego współpracy z
systemami pomiarowymi. |
---|
Elektronika molekularna | Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studenta z nanotechnologią molekularnych materiałów organicznych oraz prezentacja jej zastosowań w tworzeniu elektroniki molekularnej. Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie rozumiał pojęcia i wielkości fizyczne służące do opisu transportu elektronowego w układach molekularnych, znał zasady działania podstawowych urządzeń elektroniki molekularnej, technologie ich wytwarzania oraz zakres ich zastosowań. |
---|
Elektryczność i magnetyzm | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał,
rozumiał i potrafił zastosować do rozwiązywania
problemów prawa elektrostatyki, przepływu prądu
stałego i zmiennego, prawo indukcji
elektromagnetycznej, równania Maxwella. |
---|
Elementy astronomii i astrofizyki | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał
podstawową terminologię astronomiczną, będzie umiał
podać przykłady zjawisk astronomicznych i praw nimi
rządzących; będzie orientował się w aktualnym stanie
badań astronomicznych. |
---|
Elementy biologii dla fizyków | Po zaliczeniu tego przedmiotu student powinien znać i
rozumieć znaczenie wody, jako rozpuszczalnika
niezbędnego do zachodzenia procesów życiowych,
opisywać sposób organizacji komórki zwierzęcej i
roślinnej i jego powiązanie z procesami metabolicznymi
zachodzącymi w komórce. Powinien znać zależności
przyczynowo skutkowe pomiędzy strukturami
podstawowych biopolimerów budujących organizmy oraz
pełnionymi przez nie funkcjami. Znać sposoby
przechowywania informacji genetycznej oraz podstawy
regulacji procesów jej ekspresji, podstawy kinetyki
enzymatycznej oraz mechanizmy regulacyjne dotyczące
metabolizmu komórkowego, znać podstawowe procesy
metaboliczne komórki, określać ich współzależność i
znaczenie dla organizmu. Powinien znać oraz umieć
wykorzystywać w praktyce podstawowe informacje z
zakresu immunologii oraz mikrobiologii. Powinien być
przygotowany do podjęcia nauki biofizyki. |
---|
Elementy fizyki półprzewodników | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie w stanie analizować podstawowe procesy zachodzace w półprzewodnikach. Treści wykładu stanowią podstawę do rozumienia procesów zachodzących w urządzeniach półprzewodnikowych. |
---|
Elementy fizyki półprzewodników i nanofizyki | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawowe właściwości strukturalnye i elektronowych półprzewodnikow,oraz podstawy ich teoretycznego opisu pozwalające na zrozumienie elementarnych zjawisk zachodzących w objętości i na powierzchni tych materiałów.
|
---|
Elementy rachunku prawdopodobieństwa | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał i
rozumiał pojęcie prawdopodobieństwa,
prawdopodobieństwa warunkowego, zdarzeń
niezależnych. Będzie znał różne rozkłady dla
zmiennych dyskretnych i ciągłych. Pozna prawa
wielkich liczb i twierdzenia graniczne i będzie umiał
zastosować je w praktyce. |
---|
Emisja głosu | Celem zajęć jest wyposażenie studentów w podstawową
wiedzę dotyczącą pracy głosem oraz w umiejętności
praktyczne z zakresu technik oddechowych, fonacyjnych i
artykulacyjnych. Po zakończeniu zajęć student ma
opanowane podstawy relaksacji, retoryki i skutecznej
prezentacji. |
---|
Emisja głosu | Celem zajęć jest wyposażenie studentów w podstawową
wiedzę dotyczącą pracy głosem oraz w umiejętności
praktyczne z zakresu technik oddechowych, fonacyjnych i
artykulacyjnych. Po zakończeniu zajęć student ma
opanowane podstawy relaksacji, retoryki i skutecznej
prezentacji. |
---|
Energetyka jądrowa i ochrona radiologiczna | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien wykazać się dobrą znajomością własności
promieniowania jądrowego, praw rządzących zjawiskiem
promieniotwórczości naturalnej
i sztucznej oraz rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne
służące do opisu tych zjawisk. Powinien posiadać wiedzę
o sposobach wytwarzania
i praktycznego wykorzystania energii jądrowej dla
potrzeb energetyki, o aktualnym stanie i perspektywach
energetyki jądrowej w Polsce i na świecie oraz o
wynikających z tego tytułu korzyściach i zagrożeniach
dla człowieka i środowiska naturalnego. Student
powinien również znać metody pomiarów i wykrywania
promieniowania jądrowego, skażeń promieniotwórczych,
znać sposoby zmniejszania narażenia
i podstawowe zasady ochrony radiologicznej w obiektach
jądrowych. |
---|
Ergonomia, BHP,ochrona wł. intelekt. | Część: 1
Wprowadzenie studentów w problematykę związaną z
prawem własności intelektualnej.
Część: 2
Wprowadzenie studentów w problematykę związaną z
bhp (kodeks pracy dział X) oraz problematykę
ergonomii. |
---|
Fale | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien rozumieć pojęcia i wielkości
fizyczne służące do opisu ruchu falowego, znać
równania falowe i ich rozwiązania dla fal
mechanicznych i elektromagnetycznych, rozumieć i
opisywać matematycznie zjawiska falowe, w
szczególności: superpozycję fal, zjawisko Dopplera,
interferencję i dyfrakcję, zachowanie się fali na
granicy dwóch ośrodków, dyspersję, polaryzację.
Powinien znać źródła i praktyczne zastosowania
poszczególnych fal z całego widma, działanie
przyrządów optycznych. Powinien być
przygotowany do podjęcia nauki mechaniki
kwantowej. |
---|
Fale (4+2) | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien rozumieć pojęcia i wielkości
fizyczne służące do opisu ruchu falowego, znać
równania falowe i ich rozwiązania dla fal
mechanicznych i elektromagnetycznych, rozumieć i
opisywać matematycznie zjawiska falowe, w
szczególności: superpozycję fal, zjawisko Dopplera,
interferencję i dyfrakcję, zachowanie się fali na
granicy dwóch ośrodków, dyspersję, polaryzację.
Powinien znać źródła i praktyczne zastosowania
poszczególnych fal z całego widma, działanie
przyrządów optycznych. Powinien być
przygotowany do podjęcia nauki mechaniki
kwantowej. |
---|
Ferroelektryki i ferroelastyki | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie rozumiał pojęcia opisujące symetrię monokryształów oraz symetrię własności fizycznych i potrafił stosować tensorowy opis własności ośrodków anizotropowych. Zdobędzie wiedzę o dielektrykach liniowych (pole lokalne, zespolona przenikalność dielektryczna), pozna podstawowy opis materiałów ferroicznych (na przykładzie ferroelektryków i ferroelastyków). Zaznajomi się z podstawowym opisem przemian fazowych w ciele stałym (pojęcie parametru uporządkowania, fluktuacje parametru uporządkowania, wykładniki krytyczne) oraz metodami pomiarowymi własności dielektryków. |
---|
Filozofia przyrody | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami filozofii przyrody. Analiza fenomenu wiedzy ludzkiej. Przedstawienie podstawowych obrazów świata i paradygmatów naukowych. Budowanie umiejętności refleksyjnego konsumenta kultury współczesnej. Kształtowanie umiejętności samodzielnego wyboru podstaw filozoficznych.
|
---|
Finanse i bankowość | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu
bankowości i finansów. Potrafi wycenić wartości takich
podstawowych instrumentów finansowych jak: weksel;
depozyt pieniężny; obligacja. Prezentowane na
wykładach różne teorie będą miały znaczenie
drugorzędne. |
---|
Fizyczne podstawy systemów telekomunikacyjnych | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student bedzie rozumiał pojęcia i wielkości fizyczne podstawowe dla systemów telekomunikacyjnych. Będzie znał analizę spektralną, rozumiał i opisywał sygnały nośne i ich modulacje AM, FM i impulsowa. Będzie znał: podstawowe rodzaje i charakterystyki torów transmisyjnych (w szczególności tory światłowodowe i bezprzewodowe, pasma przenoszenia, zasięg, zniekształcenia i poziomy zakłóceń, efekt tłumienia i odbić), podstawowe pojęcia telekomunikacji. Bedzie przygotowany do podjęcia nauki w zaawansowanych dziedzinach telekomunikacji. |
---|
Fizyka atomu jądra i cząstek elementarnych | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien wykazać się dobrą znajomością współczesnego,
kwantowo-mechanicznego obrazu atomu. Ponadto
powinien posiadać wiedzę na temat jąder nietrwałych i
spontanicznych przemian, jakim one ulęgają oraz
sposobów obserwacji, rejestracji i wykorzystania tych
przemian. W końcu powinien wiedzieć o najważniejszych
praktycznych procesach wymuszonych dotyczących jader
i elektronów, umożliwiających wykorzystanie energii
jądrowej, otrzymanie wiązki elektromagnetycznego
promieniowania spójnego, promieniowania
elektromagnetycznego o wysokiej energii. Niezależnie od
tego powinien mieć wiedzę na temat Modelu
Standardowego budowy materii dotyczącego cząstek
fundamentalnych i oddziaływań między nimi. |
---|
Fizyka fazy skondensowanej I | Po wysłuchaniu wykładu i aktywnym udziale w
konwersatoriach student powinien rozumieć pojęcia
i wielkości fizyczne służące do opisu struktury i
właściwości ciał stałych, znać podstawowe
struktury krystaliczne i typy wiązań, pojęcie sieci
odwrotnej. Powinien rozumieć i opisywać
matematycznie drgania sieci krystalicznej i problem
ciepła właściwego ciał stałych, model swobodnych
elektronów, oraz pojawianie się pasm
energetycznych. Powinien potrafić wyjaśnić
działanie złącza prostującego. |
---|
Fizyka fazy skondensowanej II | Umiejętność opisu wybranych właściwości ciał
stałych i materiałów amorficznych i rozumienie
zachodzących w nich zjawisk fizycznych. |
---|
Fizyka kwantowa | Podstawowym celem wykładu jest nauczenie studentów
metod badań oraz opisu obiektów i zjawisk kwantowych
w ramach profilu studiów na kierunku fizyki technicznej.
Na wykładzie studenci poznają koncepcję dualizmu
falowo-korpuskularnego oraz postulaty i prawa
mechaniki kwantowej. W szczególności, studenci po
zaliczeniu przedmiotu powinni znać reguły pierwszego
kwantowania, pojęcie stanu kwantowego i pomiaru,
zasadę nieoznaczoności Heisenberga, równanie
Schroedingera i zakaz Pauliego. Także, budowę atomu,
fazę skondensowaną materii, przybliżenie WentzelaKramersa-Brillouin'a i konkretne przykłady zastosowań
praktycznych fizyki kwantowej. Podczas konwersatorium
studenci powinni nabyć umiejętności wykonywania
obliczeń zarówno o charakterze jakościowym jak i
ilościowym w oparciu o formalizm mechaniki kwantowej
w zakresie przekazanym na wykładzie. |
---|
Fizyka materiałów | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać budowę materiałów, sposoby ich
wytwarzania oraz wybrane własności. Powinien uzyskać
wiedzę o zachowaniu się materiałów pod wpływem
naprężeń mechanicznych, naprężeń mechanicznych w
podwyższonych temperaturach, ciepła, pól
elektromagnetycznych oraz promieniowania o wysokiej
energii. |
---|
Fizyka niskich temperatur: wybrane zagadnienia | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie posiadał wiedzę z zakresu otrzymywania niskich temperatur, właściwości materii w niskich temperaturach, nadprzewodnictwa, podstawowych teorii opisujących to zjawisko (teoria BCS, teoria Ginzburga-Landaua) oraz innych zjawisk kwantowych, takich jak kondensacja Bose'go-Einsteina, nadciekłość, stan "nadstały". Ponadto student powinien wykazać się znajomością zagadnień z zakresu nadprzewodnictwa wysokotemperaturowego, zastosowania nadprzewodników w nauce i technice oraz perspektyw wykorzystania nadprzewodnictwa na szeroką skalę w niedalekiej przyszłości. Powinien również posiadać podstawową wiedzę na temat nadprzewodnictwa niekonwencjonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk oddziaływania i współistnienia nadprzewodnictwa i magnetyzmu, zarówno w układach makroskopowych, jak i nanorozmiarowych. |
---|
Fizyka promieniowania jonizującego | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien wykazać się wysokim poziomem wiedzy o
atomistycznej budowie materii i zjawiskach fizycznych
związanych ze zmianami stanu materii, w wyniku
których następuje emisja promieniowania jonizującego.
Powinien również znać i umieć korzystać z praw
służących do opisu tych zjawisk oraz rozumieć zależności
pomiędzy wielkościami fizycznymi charakteryzującymi
własności promieniowania jonizującego i jego
oddziaływanie z materią. |
---|
Fizyka statystyczna | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student będzie zapoznany z metodami klasycznej i
kwantowej mechaniki statystycznej stanów
równowagowych. Zapozna się z prostymi
wielocząstkowymi modelami układów
nieoddziaływujących i nabędzie umiejętność analizy
takich modeli, w szczególności wyznaczania ich
własności termodynamicznych. Nabyta wiedza
stanowić będzie niezbędną podstawę do studiowania
bardziej zaawansowanych kursów fizyki
statystycznej układów oddziałujących, teorii przejść
fazowych, teorii materii skondensowanej. |
---|
Fizyka Ziemi | Studenci zapoznają się z fizyką Ziemi w szerokim
ujęciu zarówno w aspekcie podstawowym jak i
stosowanym, także z odniesieniem do fizyki planet.
W rezultacie studenci po zaliczeniu kursu powinni
znać budowę wnętrza Ziemi, hydrosfery i atmosfery
oraz główne procesy fizyczne zachodzące w tych
obszarach, w tym ziemską siłę ciężkości,
geomagnetyzm, sejsmikę i geotermię. Ponadto,
słuchacze kursu poznają podstawy pomiarów
geofizycznych i metody interpretacji wyników. |
---|
Genetyka | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał
podstawowe mechanizmy dziedziczenia informacji
genetycznej, jej przenoszenia (poziomego i
pionowego), kontroli ekspresji oraz ewolucji
molekularnej. |
---|
Grafika inżynierska 1 | WYKŁAD Z GRAFIKI INŻYNIERSKIEJ
W ramach wykładu student powinien opanować
podstawową wiedzę z zakresu zasad i norm
pozwalających na prawidłowe wykonanie rysunku
technicznego
LABORATORIUM GRAFIKI INŻYNIERSKIEJ I
W ramach laboratorium student powinien opanować
umiejętność sporządzania odręcznego rysunku
technicznego (widoki, rzuty, pismo techniczne,
wymiarowanie) oraz z uwzględnieniem wykorzystania
oprogramowania SolidWorks umiejętność
(przygotowania i formatowania arkusza rysunkowego,
modelowania części na podstawie istniejącego rysunku
technicznego lub na podstawie otrzymanego do
zwymiarowania elementu, wymiarowania części,
wykonania rysunku technicznego części. |
---|
Grafika inżynierska 2 | W ramach laboratorium student powinien opanować
wykorzystując oprogramowanie typu CAD umiejętność:
1) modelowania złożeń z części na podstawie
istniejącego rysunku technicznego lub na podstawie
otrzymanych do zwymiarowania elementów 2)
wykonania rysunku technicznego części i złożeń. 3)
pracowania z arkuszami blachy, narzędziami do form,
powierzchniami 4) symulowania ruchu w układach
złożonych 5) przygotowania listy materiałów
niezbędnych do wykonania złożonego urządzenia. |
---|
I Pracownia fizyczna 1 | Po zaliczeniu pracowni student powinien znać
podstawy pracy eksperymentalnej i zasady
metrologii praktycznej, umieć powiązać prawa
fizyczne z ich zastosowaniami praktycznymi, potrafić
opracowywać wyniki pomiarów oraz oceniać
niepewności pomiarowe. |
---|
I Pracownia fizyczna 2 | Po zaliczeniu pracowni student powinien znać
podstawy pracy eksperymentalnej i zasady
metrologii praktycznej, umieć powiązać prawa
fizyczne z ich zastosowaniami praktycznymi,
potrafić opracowywać wyniki pomiarów oraz oceniać
niepewności pomiarowe. |
---|
II Pracownia fizyczna 1 | Po zaliczeniu pracowni student powinien mieć ugruntowaną i poszerzona wiedzę z fizyki uzyskaną w poprzednich semestrach studiów. Powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania
wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy. |
---|
II Pracownia fizyczna 1 (fk,ft) | Po zaliczeniu pracowni student powinien mieć ugruntowaną i poszerzona wiedzę z fizyki uzyskaną w poprzednich semestrach studiów. Powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania
wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy. |
---|
II Pracownia fizyczna 2 | Po zaliczeniu pracowni student powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy. |
---|
Język obcy 1 | - |
---|
Język obcy 2 | - |
---|
Język obcy 3 | - |
---|
Język obcy 4 | - |
---|
Języki programowania | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać, na poziomie podstawowym, wybrane
przez wykładowcę, języki programowania oraz używać
praktycznie każdego z nich w obszarze jego
najczęstszych zastosowań. Powinien posiadać
umiejętność samokształcenia – szybkiego opanowania
kolejnego języka programowania na podstawie
materiałów wskazanych przez wykładowcę i
samodzielnie znalezionych w Internecie oraz umiejętność
dobrania języka programowania do problemu. |
---|
Klasyczna fizyka teoretyczna | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać podstaw y teoretycznego opisu układów
mechanicznych i układów z więzami oraz mieć
opanowany formalizm Lagrange’a i Hamiltona. Powinien
rozumieć elementy szczególnej teorii względności. |
---|
Klasyczna fizyka teoretyczna 1 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstaw y teoretycznego opisu układów mechanicznych i układów z więzami oraz mieć opanowany formalizm Lagrange’a i Hamiltona. Powinien rozumieć elementy szczególnej teorii względności. |
---|
Koherentne stany materii skondensowanej | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał podstawy makroskopowych zjawisk kwantowych takich jak: kondensacja Bose-Einsteina w ultra-zimmnych gazach, nadpłynność w ciekłym helu (4He) oraz zjawisko nadprzewodnictwa w ciele stałym. Student będzie potrafił opisać te zjawiska przy użyciu mechaniki kwantowej i podejścia fenomenologicznego w ramach teorii Ginzburga-Landaua. Student będzie znał podstawowe pojęcia dotyczące tych zjawisk takie jak: makroskopowa funkcja falowa, pojęcie parametru porządku w przejściu fazowym do stanu kondensatu Bose-Einsteina i nadprzewodzącego, efekt Josephsona i Meissnera w nadprzewodnikach. |
---|
Kultura-historia-globalizacja | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów
z najważniejszymi nurtami, szkołami w badaniach nad
globalizacją kultury. W rezultacie realizacji programu
student będzie znał wybrane koncepcje globalizacji
kultury reprezentujące te właśnie najważniejsze
odmienne podejścia. Będzie także rozumiał specyfikę
tych odmiennych podejść: podejmowane przez nie
zagadnienia, stawiane pytania, formułowane odpowiedzi.
Końcowym celem przedmiotu jest wykształcenie u
studentów umiejętności doboru właściwego podejścia i
koncepcji globalizacji odpowiednich do wyjaśnienia
określonego globalnego zjawiska czy procesu. |
---|
Kwantowa fizyka teoretyczna | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien umieć opisać zjawiska zachodzące w
mikroświecie przy użyciu pojęć mechaniki kwantowej.
Powinien znać podstawowe modele używane w
mechanice kwantowej (bariery potencjału, oscylator
harmoniczny, atom wodoru). |
---|
Kwantowa fizyka teoretyczna 1 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien umieć opisać zjawiska zachodzące w mikroświecie przy użyciu pojęć mechaniki kwantowej. Powinien znać podstawowe modele używane w mechanice kwantowej (bariery potencjału, oscylator harmoniczny, atom wodoru). |
---|
Laboratorium baz danych | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać biegle język SQL i posługiwać się nim do
tworzenia bazy danych na serwerze MySQL. Powinien
posiadać umiejętność projektowania baz danych oraz
znać języki HTML i PHP w stopniu koniecznym do
zrealizowania dostępu do bazy danych za pomocą
przeglądarki internetowej. |
---|
Lasery krystaliczne: fizyka, inżynieria i zastosowania | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami generacji światła, właściwościami generowanewgo promieniowania, właściwościami czynnych ośrodków laserowych i zasadami działania urządzeń laserowych. Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie posiadał wiedzę o charakterze poznawczym i o aspektach praktycznych w zakresie projektowania i rozwiązań technicznych laserów dla specyficznych zastosowań. Ponadto wykład ma na celu prezentację najbardziej aktualnych kierunków badań naukowych w dziedzinie laserów na ciele stałym. |
---|
Matematyczne podstawy obrazowania | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał i rozumiał matematyczne metody stosowane do tworzenia obrazu w tomografach komputerowych i tomografach rezonansu magnetycznego. |
---|
Matematyka 1 | Umiejętność używania rachunku różniczkowego i
całkowego do analizy konkretnych problemów.
Zrozumienie podstaw teorii ciągów i szeregów
liczbowych. Znajomość metod rozwiązywania układów
równań algebraicznych i umiejętność posługiwania się
rachunkiem macierzowym. |
---|
Matematyka 1, (4+4) | Umiejętność używania rachunku różniczkowego i
całkowego do analizy konkretnych problemów.
Zrozumienie podstaw teorii ciągów i szeregów
liczbowych. Znajomość metod rozwiązywania układów
równań algebraicznych i umiejętność posługiwania się
rachunkiem macierzowym. |
---|
Matematyka 2 | Zrozumienie podstaw teorii funkcji wielu zmiennych i
analizy wektorowej, znajomość podstawowych twierdzeń
i umiejętność ich zastosowania w zagadnieniach
fizycznych. Znajomość metod rozwiązywania równań
różniczkowych zwyczajnych . |
---|
Matematyka 2, (4+4) |
Zrozumienie podstaw teorii funkcji wielu zmiennych i analizy wektorowej, znajomość podstawowych twierdzeń i umiejętność ich zastosowania w zagadnieniach fizycznych. Znajomość metod rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych . |
---|
Matematyka 3 | Opanowanie metod rozwiązywania równań
różniczkowych cząstkowych metodą szeregów Fouriera.
Umiejętność rozwiązania równania falowego .
Opanowanie techniki przekształcenia Fouriera.
Znajomość podstaw teorii funkcji analitycznych i ich
zastosowań. |
---|
Matematyka elementarna | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie
merytorycznie (ale nie dydaktycznie) przygotowany do
prowadzenia lekcji matematyki w szkole podstawowej
(klasy IV – VI). |
---|
Mechanika | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał,
rozumiał i umiał zastosować zasady dynamiki ruchu
postępowego i obrotowego, zasady zachowania energii,
pędu i momentu pędu. Będzie rozumiał podstawy
szczególnej teorii względności. |
---|
Mechanika i termodynamika techniczna | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać wybrane zjawiska fizyczne z zakresu
mechaniki i termodynamiki wykorzystywane w technice.
Powinien umieć wykonać proste obliczenia i oszacowania
dotyczące działania wybranych instalacji i urządzeń
technicznych. |
---|
Mechanika kwantowa 1 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien być zapoznany z formalizmem
mechaniki kwantowej i posiadać umiejętność
stosowania tego formalizmu do opisu zjawisk
mikroskopowych. Powinien znać podstawowe
modele (bariery potencjału, oscylator harmoniczny,
atom wodoru). I umieć je rozwiązywać. |
---|
Mechanika kwantowa 2 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien być zapoznany z podstawami
analizy układów fizycznych metodami mechaniki
kwantowej i wprowadzony do rachunku zaburzeń.
Powinien posiadać umiejętność opisu układu
kwantowego oddziałującego z polem
elektromagnetycznym. Powinien znać podstawy
teorii wielu cząstek i statystyk kwantowych. |
---|
Mechanika kwantowa dla inżynierów | Celem wykładu jest zaznajomienie studentów kierunku fizyki technicznej z nowoczesnymi zastosowaniami mechaniki kwantowej do opisu procesów oddziaływania atomów z fotonami, zjawisk nieodwracalnych zachodzących w układach otwartych i kwantowych aspektów przetwarzania informacji. Po zaliczeniu tego przedmiotu studenci będą umieli przeanalizować zjawisko rezonansu magnetycznego, kwantowe własności światła, oddziaływania fotonów z atomami oraz będą rozumieć podstawowe aspekty fizyki kwantowej, takie jak splątanie, nielokalność, łamanie nierówności Bella. Ponadto poznają podstawy fizyki laserów. |
---|
Mechanika teoretyczna | Celem tego przedmiotu jest wprowadzenie do
klasycznego i współczesnego języka pierwszej
spójnej teorii fizycznej próbującej wyjaśnić
obserwowany świat. Wiele z pojęć i używanych
metod mechaniki odgrywa zasadniczą rolę w
zrozumieniu zagadnień z innych dziedzin fizyki,
szczególnie fizyki teoretycznej, lecz nie tylko. |
---|
Mechanika teoretyczna (3+2) | Celem tego przedmiotu jest wprowadzenie do klasycznego i współczesnego języka pierwszej spójnej teorii fizycznej próbującej wyjaśnić obserwowany świat. Wiele z pojęć i używanych metod mechaniki odgrywa zasadniczą rolę w zrozumieniu zagadnień z innych dziedzin fizyki, szczególnie fizyki teoretycznej, lecz nie tylko. |
---|
Metody matematyczne fizyki teoretycznej | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał i
rozumiał podstawy analizy funkcjonalnej i potrafił
zastosować je do rozwiązywania problemów w fizyce
teoretycznej. |
---|
Metody numeryczne I | Nauczenie metod obliczeniowych w wybranych
zagadnieniach, takich jak układy równań liniowych,
równania nieliniowe, równania różniczkowe
zwyczajne. |
---|
Metody obrazowania w medycynie | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
będzie znał wszystkie współczesne tomograficzne
metody obrazowania wnętrza ciała ludzkiego. Pozna w
praktyce pracę pracowni rentgenowskiej, pracowni TK,
MR oraz USG. |
---|
Metody optymalizacji ochrony radiologicznej | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać i rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne
służące do jakościowej
i ilościowej oceny skutków oddziaływania
promieniowania jonizującego ze środowiskiem
biologicznym oraz wykazać się wiedzą
i umiejętnością podejmowania praktycznych działań
mających na celu minimalizację ryzyka związanego z
wpływem promieniowania jonizującego na to
środowisko. Powinien również znać podstawowe metody
planowania i optymalizacji warunków wykorzystania
promieniowania jonizującego, ze szczególnym
uwzględnieniem zastosowań medycznych, takich jak
diagnostyka rentgenowska
i radioterapia. |
---|
Metody optymalizacji ochrony radiologicznej (1+1) | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać i rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do jakościowej i ilościowej oceny skutków oddziaływania promieniowania jonizującego ze środowiskiem biologicznym oraz wykazać się wiedzą i umiejętnością podejmowania praktycznych działań mających na celu minimalizację ryzyka związanego z wpływem promieniowania jonizującego na to środowisko. Powinien również znać podstawowe metody planowania i optymalizacji warunków wykorzystania promieniowania jonizującego, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań medycznych, takich jak diagnostyka rentgenowska i radioterapia. |
---|
Metody radiacyjne w terapii | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
będzie znał i rozumiał fizyczne podstawy radioterapii.
Pozna rodzaje promieniowania stosowanego w terapii,
aparaturę do tele i brachyterapii oraz systemy
planowania leczenia. Zapozna się z dozymetrią
promieniowania jonizującego. |
---|
Metodyka nauczania fizyki | Oczekuje się, że każdy student będzie: przejawiał
postawę twórczą posiadał kompetencję do adaptacji
istniejących programów nauczania i tworzenia
materiałów dydaktycznych do nauczania fizyki w
gimnazjum potrafił przygotować koncepcję i scenariusz
lekcji jako elementu ciągu dydaktycznego posiadał
umiejętność stosowania na lekcji w potrzebnym zakresie
multimediów posiadał umiejętność metodycznego
opracowania projektowanych działań uczniów potrafił
stosować aktywizujące metody nauczania potrafił
konstruować ścieżki edukacyjne i wykorzystywać je do
integrowania wiedzy i kształtowania postaw potrafił
stosować metodę projektów w procesie nauczaniauczenia się fizyki w szkole potrafił pracować w zespole
międzyprzedmiotowym. |
---|
Metodyka nauczania matematyki 1 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien: znać i rozumieć pojęcia i umiejętności
znajdujące się w programach nauczania matematyki
obowiązujących w szkołach podstawowych, znać
problemy związane z nauczaniem-uczeniem się tych
pojęć i umiejętności oraz znać sposoby wprowadzania
wiadomości i doskonalenia umiejętności
matematycznych dotyczących tego etapu nauczania.
Wiedza ta powinna umożliwić studentowi podjęcie
praktyki szkolnej w szkole podstawowej. |
---|
Metodyka nauczania matematyki 2 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien: znać i rozumieć pojęcia i umiejętności
znajdujące się w programach nauczania matematyki
obowiązujących w gimnazjach, znać problemy związane
z nauczaniem-uczeniem się tych pojęć i umiejętności
oraz znać sposoby wprowadzania wiadomości i
doskonalenia umiejętności matematycznych dotyczących
tego etapu nauczania. Wiedza ta powinna umożliwić
studentowi podjęcie praktyki szkolnej w gimnazjum. |
---|
Mikrobiologia | Po zaliczeniu przedmiotu student nabędzie podstawowe
informacje o strukturze, metabolizmie, środowiskach
bytowania i patogenności organizmów prokariotycznych.
Nabędzie również umiejętności hodowli i badania
właściwości fizjologicznych bakterii. |
---|
Modelarnia – krytyczność i złożoność | Student zapozna się z nowymi ideami modelowania układów złożonych i nierównowagowych przejść fazowych. Ponadto będzie miał okazję uczestniczyć w procesie badawczym od narodzin modelu, poprzez przegląd literaturowy, analizę
modelu metodami numerycznymi i analitycznymi aż po prezentację wyników. Nabędzie umiejętność właściwego formułowania założeń, wniosków, krytycznej analizy, dyskusji i pracy grupowej oraz publicznej prezentacji wyników badań. Rozwinie umiejętności znajdowania powiązań przyczynowo-skutkowych, podniesie efektywność pracy nad nowymi rozwiązaniami i zdobędzie kwalifikacje związane z pracą w grupie oraz efektywną komunikacją i prezentacją publiczną. |
---|
Modelowanie komputerowe | Celem tego przedmiotu jest nauczenie podstaw
symulacji komputerowych i tworzenia
komputerowych modeli różnego typu układów
złożonych (fizycznych, społecznych, biologicznych,
etc.) . Student powinien nabyć umiejętność
samodzielnego zbudowania modelu, napisania
programu komputerowego a następnie
przeprowadzenia symulacji i przeanalizowania
wyników. |
---|
Modelowanie procesów biologicznych | Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studenta z
istotą modelowania układów biologicznych oraz
prezentacja wybranych modeli fizycznych i
matematycznych. Student powinien nabyć
umiejętność samodzielnego zbudowania prostego
modelu oraz jego, przynajmniej częściowej,
analizy. |
---|
Molekularna organizacja komórki | Po zaliczeniu tego przedmiotu student pozna strukturę i
funkcję poszczególnych organelli i struktur komórkowych
na poziomie molekularnym. Powinien rozumieć
podstawy molekularne mechanizmu ruchów
komórkowych, role struktur szkieletowych komórki.
Pozna także podstawy molekularne funkcji błon
biologicznych, podstawy zjawisk transportu przez błony,
itd. Powinien także znać podstawowe cechy
morfologiczne poszczególnych organelli i struktur
subkomórkowych. W trakcie wykładu studenci zostaną
zaznajomieni z ogólnymi prawidłowościami odnośnie
regulacji niektórych procesów komórkowych, szczególnie
regulacji cyklu komórkowego. Ćwiczenia pozwolą na
wstępne zapoznanie się z typowym technikami
uzyskiwania i identyfikacji organelli i błon komórkowych. |
---|
Multi i nanoferroiki | Przedstawienie rodzin wielu nowych materiałów, metod opisu własności fizycznych i propozycji nowych zastosowań.
Student pozna różne sposoby wytwarzania, metody badawcze i ewentualne zastosowania materiałów multiferroicznych. Zrozumie różnice własności fizycznych ferroicznych materiałów litych i nanoferroików. Pozna także nowe modele opisu tych własności.
|
---|
Nanomateriały: wytwarzanie, właściwości, zastosowanie | Zapoznanie studenta z obecnym stanem wiedzy na
temat nanotechnologii oraz zastosowań nowoczesnych
materiałów. Student pozyska wiedzę o właściwościach
nowych materiałów, a w szczególności o ich zmianach
związanych z rozmiarami i wymiarowością obiektów. |
---|
Nauki przyrodnicze a rozwój cywilizacji | Wzbogacenie warsztatu refleksyjnego nauczyciela
poprzez (samo)doświadczanie. Kształtowanie postawy
innowacyjnej. Postrzeganie edukacji w kontekście zmian
cywilizacyjnych. Rozumienie szans i zagrożeń
wynikających z rozwoju nauk przyrodniczych dla
współczesnej cywilizacji. |
---|
Nauki przyrodnicze, a rozwój cywilizacji, (2) | Wzbogacenie warsztatu refleksyjnego nauczyciela poprzez (samo)doświadczanie. Kształtowanie postawy innowacyjnej. Postrzeganie edukacji w kontekście zmian cywilizacyjnych. Rozumienie szans i zagrożeń wynikających z rozwoju nauk przyrodniczych dla współczesnej cywilizacji. |
---|
Obserwacje astronomiczne | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie
rozpoznawał obiekty na niebie, posiadał umiejętność
posługiwania się mapami nieba i umiejętność obsługi
prostych teleskopów. |
---|
Optyka instrumentalna | Po ukończeniu kursu optyki instrumentalnej student
powinien wykazać się znajomością dostępnych aktualnie
metod zastosowania przyrządów optycznych do
obserwacji, dokumentacji różnych procesów fizycznych i
pomiarów różnych wielkości fizycznych. |
---|
Optyka kwantowa | Po zaliczeniu wykładu student będzie znał podstawowe pojęcia i metody opisu teoretycznego oddziaływania materii z promieniowaniem elektromagnetycznym.Będzie potrafił zbadać proste modele (atom dwupoziomowy oddziałujący z fotonami) i wskazać istnienie nieklasycznych stanów pola fotonowego (stany ściśnięte, antygrupowanie fotonów itp.) Zrozumie jak kwantowe źródła promieniowania optycznego można wykorzystać do badania podstaw mechaniki kwantowej, między innymi nielokalności, nierówności Bella i splątania stanów. |
---|
OPTYKA KWANTOWA | Kształtowanie kompetencji w zakresie teoretycznego opisu oddziaływania światła z materią oraz w zakresie współczesnej mechaniki kwantowej, jej aspektów statystycznych, związku z teorią informacji i najnowszych (optycznych) testów eksperymentalnych. Dostarczenie wiedzy na temat modeli używanych w takim opisie takich jak: atom dwupoziomowy, pole jednomodowe. |
---|
Pakiet programów biurowych | Przygotowanie studentów do sprawnego
posługiwania się podstawowymi narzędziami TI
podczas studiów. W szczególności, student po
zakończeniu kursu powinien umieć:
1. posługując się edytorem tekstu (np. MS
Word), sporządzać i redagować dokumenty
zawierające tekst, tabele, wzory
matematyczne oraz grafikę, 2. posługując się arkuszem kalkulacyjnym (np.
MS Excel), zapisywać dane, wykonywać
obliczenia, sporządzać wykresy funkcji i
schematyczne rysunki typowe dla zastosowań
fizycznych, 3. wykorzystując typowe oprogramowanie (np.
MS PowerPoint), przygotowywać prezentacje
naukowe, posługiwać się Internetem i pocztą
elektroniczną |
---|
Pedagogika | Zajęcia mają rozwijać wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji przez przyszłego nauczyciela podstawowych zadań szkoły oraz inspirować do twórczego i refleksyjnego działania w roli nauczyciela-wychowawcy. |
---|
Pedagogika 1 | Zajęcia mają rozwijać wiedzę i umiejętności niezbędne
do realizacji przez przyszłego nauczyciela podstawowych
zadań szkoły oraz inspirować do twórczego i refleksyjnego
działania w roli nauczyciela-wychowawcy. |
---|
Pedagogika 1, (2+3) | Zajęcia mają rozwijać wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji przez przyszłego nauczyciela podstawowych zadań szkoły oraz inspirować do twórczego i refleksyjnego działania w roli nauczyciela-wychowawcy. |
---|
Pedagogika 2 | Po zakończeniu zajęć student potrafi analizować wybrane
problemy w pracy nauczyciela, odwołując się do
poznanej teorii, własnych doświadczeń i
zaobserwowanych na praktyce realiów pracy w szkole
oraz racjonalnie modyfikować własny styl pracy z
uczniami, wstępnie planując dalszy rozwój zawodowy. |
---|
Podstawy anatomii i fizjologii człowieka | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać elementy budowy organizmu człowieka:
komórki, tkanek, narządów i układów narządów.
Powinien znać budowę i działanie podstawowych
układów ruchu. |
---|
Podstawy biologii molekularnej | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawowe procesy zachodzące w komórce na poziomie molekularnym. Pozna metody i techniki umożliwiające analizę struktury makrocząsteczek (np. DNA, białek, nukleoproteinowych kompleksów) in vitro oraz in vivo.
|
---|
Podstawy chemii | Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zagadnień chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej i elementów biochemii. Student po zaliczeniu tego przedmiotu powinien: znać podstawowe prawa chemii, scharakteryzować wiązania chemiczne w cząsteczkach i wiązania międzycząsteczkowe, określać podstawowe cechy pierwiastków na podstawie ich położenia w układzie okresowym, rozróżniać typy związków chemicznych i stosować ogólnie przyjęte nazewnictwo związków nieorganicznych i organicznych, znać podstawowe reakcje chemiczne i wybrane zagadnienia kinetyki chemicznej, znać podstawowe właściwości i „budowę” podstawowych związków znajdujących się w organizmach żywych (węglowodany, tłuszcze, elementy struktury białek).
Ten zasób wiedzy pozwoli na zrozumienie zagadnień związanych z chemią, technologią i biochemią w czasie kontynuowania studiów na różnych specjalnościach fizyki technicznej.
|
---|
Podstawy fizyki 1 | Student, w zakresie materiału objętego wykładem,
poprawnie definiuje podstawowe wielkości fizyczne,
formułuje prawa fizyki, opisuje i tłumaczy zjawiska
mechaniczne i cieplne objęte programem wykładu, zna i
stosuje strategie rozwiązywania problemów fizycznych z
użyciem odpowiedniego aparatu matematycznego. |
---|
Podstawy fizyki 2 | Po zakończeniu nauki tego przedmiotu student powinien
znać i rozumieć podstawowe prawa elektryczności,
magnetyzmu i optyki oraz umieć je zastosować do
rozwiązywania konkretnych problemów fizycznych. |
---|
Podstawy fizyki 3 | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien wykazać się dobrą znajomością
współczesnego, kwantowo-mechanicznego obrazu
atomu. Ponadto powinien posiadać wiedzę na temat
zachowania się zespołów atomów tworzących
molekuły a także jąder nietrwałych i spontanicznych
przemian, jakim one ulęgają oraz sposobów
obserwacji, rejestracji i wykorzystania tych
przemian. W końcu powinien wiedzieć o
najważniejszych praktycznych procesach
wymuszonych dotyczących jąder i elektronów,
umożliwiających wykorzystanie energii jądrowej,
otrzymanie wiązki elektromagnetycznego
promieniowania spójnego, promieniowania
elektromagnetycznego o wysokiej energii. |
---|
Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw | W wyniku zaliczenia przedmiotu student powinien: - Umieć oszacować wpływ inflacji/deflacji na realną
wartość środków pieniężnych. - Stosować poprawnie podstawowe funkcje finansowe
do szacowania wartości inwestycji kapitałowych (np.
przewidywana wysokość emerytury kapitałowej) i
obliczania rat kredytu. Wymagana jest analiza
przypadków najprostszych. - Umieć oszacować opłacalność inwestycji posługując
się pojęciami NPV i IRR, rozumieć pojęcie inwestycji
alternatywnej. - Rozumieć na czym polega specyfika instrumentów
finansowych dostępnych na rynku polskim. Wiedzieć,
na czym polega ryzyko inwestycji w poszczególne
instrumenty. Umieć porównać akcje różnych
przedsiębiorstw pod względem możliwej do uzyskania
stopy zwrotu i ryzyka. - Rozumieć zasady konstrukcji portfeli papierów
wartościowych, umieć skonstruować portfel
minimalnego ryzyka złożony z akcji. - Rozumieć pojęcia: przychód, koszty uzyskania
przychodu, dochód itp. Umieć poprawnie rozliczyć
podatek dochodowy od osób fizycznych (wymagane
są tylko przypadki proste). - Umieć obliczyć wysokość wynagrodzenia netto
pracownika zatrudnionego w ramach umowy o pracę
oraz osób pracujących w ramach umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia i umowy o dzieło).
Rozumieć różnice pomiędzy poszczególnymi formami
zatrudnienia. - Orientować się, w zakresie podstawowym, jakie
informacje o przedsiębiorstwie można uzyskać
analizując jego dokumenty finansowo-księgowe
(bilans, rachunek zysków i strat itp.). Umieć wyliczyć
podstawowe wskaźniki płynności, rentowności itp. i
starać się zinterpretować ich znaczenie. - Znać pojęcie progu rentowności firmy i umieć je
zastosować w prostych przypadkach.
Znać ogólną strukturę biznes planu i rozumieć znaczenie
poszczególnych jego części. |
---|
Podstawy materiałoznawstwa | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać podstawowe mechaniczne właściwości
metali i ich stopów; znać podstawowe właściwości
układów dwu- i trójskładnikowych; umieć stosować
regułę dźwigni do wyznaczania stosunku ilości faz w
układzie; rozumieć układ fazowy żelaza-węgiel; znać w
stopniu podstawowym cechy materiałów ceramicznych,
polimerów i materiałów kompozytowych. |
---|
Podstawy spektroskopii molekularnej | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać i rozumieć zjawiska magnetycznego
rezonansu jądrowego i elektronowego rezonansu
paramagnetycznego oraz ich zastosowania w fizyce,
chemii i medycynie. Powinien znać podstawy
spektroskopii rotacyjnej i oscylacyjnej oraz ich
zastosowania. |
---|
Praca dyplomowa i egzamin dyplomowy | - |
---|
Praca inżynierska (projekt inż.) | - |
---|
Pracownia dla zaawansowanych: fizyka współczesna | Zapoznanie studenta ze współczesnymi metodami
badawczymi z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki
atomu i cząsteczki a także metodami nanodiagnostyki
powierzchni ciała stałego (AES, STM. SEM). Po zaliczeniu
zajęć student posiadać umiejętności opracowywania
wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji.
Powinien być przygotowany do systematycznej i
rzetelnej pracy. |
---|
Pracownia dydaktyki fizyki 1 | Pracownia Dydaktyki Fizyki z jednej strony ma
przygotować studentów do wykonywania szkolnych
eksperymentów fizycznych, z drugiej - współkształtować
umiejętności związane z przygotowaniem lekcji fizyki,
poznawaniem ucznia, itp. Pracownia dydaktyki fizyki 1
przygotowuje studentów do praktyki pedagogicznej. |
---|
Pracownia dydaktyki fizyki 1, (3) | Pracownia Dydaktyki Fizyki z jednej strony ma przygotować studentów do wykonywania szkolnych eksperymentów fizycznych, z drugiej - współkształtować umiejętności związane z przygotowaniem lekcji fizyki, poznawaniem ucznia, itp. Pracownia dydaktyki fizyki 1 przygotowuje studentów do praktyki pedagogicznej.
|
---|
Pracownia dydaktyki fizyki 2 | Pracownia Dydaktyki Fizyki z jednej strony ma
przygotować studentów do wykonywania szkolnych
eksperymentów fizycznych, z drugiej -
współkształtować umiejętności związane z
przygotowaniem lekcji fizyki, poznawaniem ucznia,
itp. Pracownia dydaktyki fizyki 1 przygotowuje
studentów do praktyki pedagogicznej natomiast
Pracownia dydaktyki fizyki 2 ma charakter
korekcyjny. |
---|
Pracownia elektroniczna | Po zaliczeniu pracowni student powinien mieć
ugruntowaną i poszerzona wiedzę z podstaw
elektrotechniki i elektroniki uzyskaną w poprzednich
semestrach studiów. Powinien znać współczesne
metody pomiarowe i diagnostyczne z zakresu
elektroniki i elektrotechniki, jak również posiadać
umiejętności opracowywania wyników
eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien
być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy. |
---|
Pracownia fizyczna II | Po zaliczeniu pracowni student powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy. |
---|
Pracownia jądrowa | Po zaliczeniu pracowni student powinien umieć pracować
z izotopami promieniotwórczymi, posiadać praktyczna
wiedzę o własnościach każdego z podstawowych
rodzajów promieniotwórczości (α, β i γ) oraz o
oddziaływaniu promieniowania jądrowego z materią. Powinien posiadać umiejętności właściwego
opracowywania wyników eksperymentów z udziałem
promieniowania jądrowego i znać sposoby prezentacji
tych wyników. |
---|
Pracownia LabVIEW dla zaawansowanych | Celem przedmiotu jest rozwinięcie umiejętności programowania w graficznym środowisku programistycznym oraz zapoznania z zaawansowanymi technikami tworzenia aplikacji. Po zakończeniu nauki student będzie potrafił samodzielnie tworzyć systemy do rejestracji i analizy sygnałów pomiarowych. |
---|
Pracownia pomiarów i sterowania | Student poznaje właściwości metrologiczne sensorów, zasady przetwarzania sygnałów pomiarowych, kształci umiejętności rozwiazywania problemów dotyczących układów automatycznej regulacji i zastosowania komputerów w systemach sterowania. Po zakończeniu nauki student potrafi dobrać odpowiednie czujniki i układy wykonawcze oraz metodę realizacji procesu regulacji lub/i sterowaniadla układów o małym stopniu skomplikowania. |
---|
Praktyczna mechanika kwantowa | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien umieć stosować metodę modeli fizyki
kwantowej do opisu nowych materiałów, w szczególności
układów nanofizyki. |
---|
Prawo handlowe | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien rozumieć podstawowe pojęcia prawa cywilnego
i handlowego oraz zasady funkcjonowania obrotu
cywilnoprawnego i gospodarczego. Przedstawienie
problematyki wykładu na bazie tzw. elementów stosunku
cywilnoprawnego, na podstawie przykładów z praktyki,
umożliwi studentowi oswojenie się ze skomplikowaną
materią prawną i spojrzenie na prawo, w tym prawo
handlowe, jako na zespół reguł wpływających na realnie
istniejący i funkcjonujący zespół zjawisk społecznych i
interakcji w obrocie handlowym, a nie jako na
abstrakcyjny zbiór przepisów. Po zakończeniu nauki
student będzie, m.in. wiedział, jakie czynności – z
punktu widzenia wymogów prawa - należy wykonać, aby
założyć własną firmę, a także jakie prawa przysługują
mu w codziennym życiu jako konsumentowi. |
---|
Procesy stochastyczne w ekonomii | Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z
podstawami teorii procesów stochastycznych. Jako
przykład zastosowania omówiony jest model wyceny
opcji na rynku idealnym, tzw. model Blacka – Scholesa. |
---|
Program graficz. interejsu użytkownika | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie potrafił
pisać programy z interfejsem graficznym. Ponadto
będzie wprowadzony do pisania programów w
języku C# na platformie.NET. |
---|
Programowanie 1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z
systemem operacyjnym Linux na poziomie
użytkownika, pisaniem prostych skryptów w powłoce
bash oraz prostych programów w języku C. Po
zakończeniu semestru student powinien posiadać
praktyczne umiejętności potrzebne przy
opracowywaniu danych eksperymentalnych
umieszczonych w plikach tekstowych oraz
graficznych pgm i ppm. |
---|
Programowanie 1, (1+3) | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemem operacyjnym Linux na poziomie użytkownika, pisaniem prostych skryptów w powłoce bash oraz prostych programów w języku C. Po zakończeniu semestru student powinien posiadać praktyczne umiejętności potrzebne przy opracowywaniu danych eksperymentalnych umieszczonych w plikach tekstowych oraz graficznych pgm i ppm.
|
---|
Programowanie 2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z
programowanie obiektowym na przykładzie języka
C++ i w konsekwencji zapoznanie z wybranymi
bibliotekami obiektowymi, będącymi narzędziami dla
fizyka. Po ukończeniu semestru student powinien
umieć wykonać samodzielnie graficzny interfejs
użytkownika i przeprowadzić wizualizację prostych
zjawisk fizycznych. |
---|
Programowanie obiektowe 1 | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał
od podstaw programowanie obiektowego w języku
C++. |
---|
Programowanie obiektowe 2 | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał
od podstaw programowanie obiektowe w języku
C++. |
---|
Programy użytkowe | Celem wykładu jest zapoznanie studentów z
podstawowymi programami komputerowymi,
wspomagającymi naukę matematyki i fizyki na
poziomie akademickim. Po zaliczeniu tego
przedmiotu student będzie potrafił za pomocą
komputera: - Wykonywać rysunki funkcji i zbiorów danych. - Zapisywać tekst, wzory matematyczne i wykresy
w formie odpowiedniej dla druku. - Wykonywać podstawowe obliczenia symboliczne
(np. upraszczać wyrażenia algebraiczne, obliczać
sumy, granice, etc.). - Wykonywać podstawowe obliczenia numeryczne
(np. obliczać wartości funkcji, rozwiązywać
równania liniowe i nieliniowe, obliczać pole
powierzchni etc.). - Dopasowywać dane do sparametryzowanych
wzorów teoretycznych. - Przygotowywać skrypty automatyzujące analizy
numeryczne. Opanowanie tych umiejętności ułatwi naukę
przedmiotów wymagających wykonywania obliczeń
matematycznych. |
---|
Projekt neutrinowy | Zapoznanie studentów z aktualnie prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie fizyki neutrin poprzez włączenie się w rozwiązywanie konkretnego problemu będącego uproszczeniem analizy przeprowadzanej w eksperymencie T2K. |
---|
Promieniowanie jonizujące a człowiek i środowisko | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien wykazać się dobrą znajomością własności
wszystkich rodzajów promieniowania jonizującego, a
także wiedzą o rodzajach, budowie i zastosowaniach
źródeł promieniowania jonizującego. Powinien posiadać
wiedzę o zjawiskach fizycznych związanych z
oddziaływaniem promieniowania jonizującego z materią,
a w szczególności o biologicznych skutkach
oddziaływania tego promieniowania na organizm
człowieka i jego otoczenie, jak również znać i rozumieć
pojęcia i wielkości fizyczne służące do ilościowej
i jakościowej oceny tych skutków. Powinien także
wykazać się wiedzą na temat przyczyn i mechanizmów
powstawania skażeń promieniotwórczych w środowisku
naturalnym człowieka oraz o sposobach zapobiegania i
usuwania ich skutków. Po zakończeniu nauki w ramach
tego przedmiotu student powinien wykazać się wiedzą
na temat aktualnego stanu bezpieczeństwa jądrowego i
ochrony radiologicznej w Polsce oraz znajomością
podstawowych, obowiązujących w Polsce aktów
prawnych i norm regulujących zasady ochrony przed
promieniowaniem jonizującym oraz bezpiecznego
stosowania promieniowania jonizującego. |
---|
Psychologia 1 | Celem zajęć z psychologii jest wyposażenie studentów w
podstawową wiedzę z psychologii oraz w umiejętności
praktyczne z tego zakresu użyteczne w pracy dydaktycznowychowawczej nauczyciela. |
---|
Psychologia 2 | Po zakończeniu zajęć student potrafi analizować zebrane
w czasie praktyk materiały dotyczące charakterystyki
wybranego ucznia. |
---|
Rachunek prawdopodobieństwa | Poznanie podstaw rachunku prawdopodobieństwa .
Zrozumienie idei zmiennych losowych. Umiejętność
opisu własności zmiennych losowych poprzez ich
charakterystyki liczbowe. Opanowanie pojęcia
niezależności zmiennych losowych Poznanie prawa
wielkich liczb i twierdzeń granicznych. |
---|
Rachunkowość | Opanowanie zasad rachunkowości, zastosowanie zasad wyceny, opanowanie technik ewidencyjnych, kalkulacja kosztu wytworzenia i kosztu własnego, ustalanie wyników i przepływów, sporządzanie sprawozdań finansowych deklaracji podatkowych. |
---|
Radioizotopy w medycynie | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie rozumiał fizyczne podstawy medycyny nuklearnej, będzie znał zasady pracy z izotopami promieniotwórczymi stosowanymi w medycynie nuklearnej, praktyczne zastosowania radioizotopów w diagnostyce i terapii wybranych narządów a w szczególności metodę scyntygrafii, SPECT i PET oraz różne metody densytometryczne.
Na ćwiczeniach praktycznych zapozna się z organizacją pracy zakładu medycyny nuklearnej, pracą gammakamery, scyntygrafią tarczycy i całego ciała, renoscyntygrafią, metodą densytometrii DXA oraz badaniem USG kości.
|
---|
Sieci komputerowe | Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z
najnowszymi technologiami stosowanymi w sieciach
komputerowych. |
---|
Statystyka dla fizyków | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien znać podstawowe pojęcia ze
statystyki opisowej, rozumieć teorię estymacji
punktowej i przedziałowej, umieć przeprowadzić ze
zrozumieniem badanie ze względu na dwie cechy
statystyczne a w szczególności wyznaczyć
równanie prostej regresji. Powinien potrafić
obliczyć niepewności wyników pomiarów
bezpośrednich i pośrednich stosując nazewnictwo
zgodne z nowymi normami międzynarodowymi jak
również weryfikować hipotezy statystyczne. |
---|
Stochastyczne modelowanie układów złożonych | Studenci nabywają umiejętności przeprowadzania
modelowania układów złożonych metodami
stochastycznymi. |
---|
Struktura elektronowa a właściwości ciał stałych | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie rozumiał pojęcia opisujące wiązanie chemiczne w kryształach,
zwiazek struktury elektronowej kryształu z wiązaniem chemicznym oraz z własnościami fizycznymi kryształu.
Bedzie w stanie wykonać proste obliczenia strukrury elektronowej oraz zapoznawac się ze zrozumieniem
ze współczesnymi metodami obliczania struktury elektronowej ciał stalych .
|
---|
Symulacje komputerowe w ekonofizyce | Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami
obliczeń i symulacji w ekonofizyce. Zapoznają się z
analizą szeregów czasowych i ich symulacjami oraz
modelowaniem układów ekonomicznych. Po zakończeniu
przedmiotu studenci są w stanie samodzielnie
przeprowadzić analizę szeregów czasowych za pomocą
specjalistycznych narzędzi (np. Matlab), zbadać
własności szeregów czasowych oraz wykonać symulacje
układu ekonomicznego o małym stopniu złożoności. |
---|
Teoria organizacji i psychologia zarządzania | Po zakończeniu nauki student powinien znać
podstawową siatkę pojęciową z zakresu ogólnych i
psychologicznych aspektów organizacji i zarządzania.
Powinien znać najważniejsze klasyczne i współczesne
koncepcje zarządzania organizacją, w tym możliwe
rozwiązania funkcjonalnych i strukturalnych problemów
zarządzania organizacją. Powinien rozumieć
uwarunkowania sprawnego funkcjonowania organizacji
oraz uwarunkowania przekształceń współczesnych
organizacji. Powinien być przygotowany do studiowania
szczegółowych dyscyplin ergologicznych. |
---|
Teoria przejść fazowych i zjawisk krytycznych | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
będzie znał podstawy teorii przejść fazowych a w
szczególności zjawisk krytycznych oraz umiał
wykorzystać poznane metody do analizy różnego rodzaju
układów złożonych. |
---|
Termodynamika i fizyka statystyczna | Po zaliczeniu tego przedmiotu student powinien znać
podstawowe prawa z zakresu termodynamiki.
Rozumieć zjawiska z tego zakresu fizyki. Powinien
umieć te zjawiska objaśnić na gruncie termodynamiki
fenomenologicznej jak i na gruncie fizyki
statystycznej. Powinien również umieć opisać
procesy termodynamiczne przy pomocy równań. |
---|
Tworzenie aplikacji internetowych | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien posiadać umiejętność tworzenia dynamicznych,
opartych na bazie danych, stron internetowych za
pomocą PHP/MySQL. |
---|
Warsztat pracy nauczyciela | Celem konwersatorium jest poszerzenie po praktyce
pedagogicznej wiedzy i kompetencji z zakresu dydaktyki
fizyki, etyki zawodu nauczyciela, psychologii i
pedagogiki. Efektem ma być doskonalenie refleksyjnego
warsztatu pracy nauczyciela. |
---|
Wstęp do fizyki | Po zaliczeniu tego przedmiotu student uzupełni wiedzę
oraz umiejętności rozwiązywania problemów z fizyki na
poziomie szkoły średniej umożliwiające podjęcie studiów
na kierunku fizyka. Będzie znał i poprawnie stosował
podstawowe jednostki miar z układu SI. Posiądzie
umiejętność wykonywania obliczeń i zaokrąglania liczb
niedokładnych oraz odczytu informacji zapisanych w
postaci wykresu. Będzie rozumiał podstawowe pojęcia i
wielkości fizyczne służące do opisu ruchu, zjawisk
cieplnych i elektrycznych. Będzie znał i poprawnie
stosował podstawowe prawa fizyczne do rozwiązywania
problemów fizycznych na poziomie szkoły średniej w
zakresie podanym w opisie treści. |
---|
Wstęp do matematyki | Po zaliczeniu tego przedmiotu student uzupełni wiedzę
oraz umiejętności rozwiązywania problemów z
matematyki na poziomie ambitnego programu szkoły
średniej umożliwiające podjęcie studiów na kierunku
fizyka. Będzie posiadał umiejętność przekształcania
wzorów, które zawierają wiele niewiadomych. Będzie
potrafił prowadzić rachunki z użyciem wektorów oraz
liczb zespolonych. Pozna podstawowe własności funkcji
elementarnych, metody wyliczania pochodnych, prostych
całek i równań różniczkowych. Nauczy się poprawnego
rysowania wykresów funkcji. |
---|
Wstęp do nanofizyki i nanotechnologii | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał nową terminologię związaną z nanofizyką i nanotechnologią, będzie wiedział w jakiej relacji pozostaje nanonauka do aktualnych i przyszłych potrzeb społeczeństwa. Potrafi wyjaśnić jakie są konsekwencje skalowania w fizyce ciała stałego, nauce o materiałach oraz chemii i biologii. Potrafi przedstawić fizyczne podstawy wybranych nanotechnologii, oraz własności fizycznych wybranych nanomateriałów i nanoobiektów. |
---|
Wstęp do optyki kwantowej | Wprowadzenie podstawowych pojęć i metod opisu
teoretycznego oddziaływania materii z
promieniowaniem elektromagnetycznym. Zbadanie
prostych modeli (atom dwupoziomowy oddziałujący z
fotonami). Wykazanie istnienia nieklasycznych
stanów pola fotonowego (stany ściśnięte,
antygrupowanie fotonów itp). Zbadanie właściwości
oddziaływań atomów we wnękach rezonansowych
oraz laserowo chłodzonych jonów w pułapkach.
Pokazanie jak kwantowe źródła promieniowania
optycznego można wykorzystać do badania podstaw
mechaniki kwantowej, między innymi nielokalności,
nierówności Bella i splątania stanów. |
---|
Wstęp do programowania | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał
podstawy programowania w języku C i umiał je
stosować. |
---|
Wybrane metody diagnostyki powierzchni fazy skondensowanej | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać podstawowe metody doświadczalne
diagnostyki powierzchni ciał stałych oraz umieć je
stosować w badaniach nowych materiałów. |
---|
Wybrane metody doświadczalne nanotechnologii | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu słuchacz (student) powinien wykazać się znajomością wielkości charakteryzujących powierzchnię ciała stałego oraz podstawowych procesów dynamicznych zachodzących na powierzchni (adsorpcja, desorpcja, dyfuzja, przejścia fazowe, reakcje powierzchniowe) w zastosowaniu do nanotechnologii. Student powinien wykazać się ogólną orientacją w dziedzinie techniki próżniowej oraz stowarzyszonych technik pomiarowych ich możliwości i ograniczeń w szczególności spektroskopii fotoelektronowej i desorpcji stymulowanej temperaturowo. |
---|
Wybrane metody fizyczne w medycynie | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien znać i rozumieć fizyczne podstawy metod
obrazowania stosowanych w medycynie. Powinien znać
budowę i rozumieć zasady działania aparatury
medycznej używanej do obrazowania oraz sposób
przeprowadzania badania. Powinien być przygotowany
do zajęć praktycznych na Akademii Medycznej we
Wrocławiu. |
---|
Wybrane zagadnienia fizyki fazy skondensowanej 1 | |
---|
Wybrane zagadnienia z biofizyki | W wyniku zaliczenia przedmiotu student powinien:
- Rozumieć pojęcie procesów nieodwracalnych. Znać
podstawowe mechanizmy rządzące procesami
nieodwracalnymi zachodzącymi w warunkach bliskich
stanu równowagi. Umieć przeanalizować ilościowo
przykłady takich zjawisk spotykanych w biologii i
medycynie. Wiedzieć, jakie zachowania mogą pojawić się
w układzie znajdującym się daleko od stanu równowagi
(wymagany jest opis jakościowy typowych zachowań,
np. oscylacje czasowo-przestrzenne, przejścia w chaos).
Znać przykłady występowania zachowań chaotycznych w
przyrodzie, również tych o znaczeniu medycznym.
- Rozumieć pojęcie samoorganizacji, umieć wskazać i
opisać jakościowo przykłady samoorganizujących się
układów biologicznych.
- Rozumieć pojęcie informacji , znać podstawowe
jednostki informacji, rozumieć związek pomiędzy
informacją i entropią.
- Rozumieć naturę oddziaływań stabilizujących struktury
przestrzenne białek i kwasów nukleinowych, znać
organizacje przestrzenną błony biologicznej. Znać
podstawowe struktury cytoszkieletu komórkowego.
- Rozumieć mechanizm skurczu mięśnia.
- Znać pojęcie homeostazy, identyfikować zjawiska
pomagające organizmowi ludzkiemu utrzymać
homeostazę, rozumieć znaczenie układu nerwowego i hormonalnego dla utrzymania homeostazy. Rozumieć
role sprzężenia zwrotnego dodatniego w procesach
życiowych. Rozumieć zasady i prawa dotyczące
funkcjonowania receptorów, znać specyfikę
poszczególnych typów receptorów ludzkich. Rozumieć
związki pomiędzy budową i funkcjonowaniem zmysłu
wzroku u człowieka. Umieć wyjaśnić przyczyny typowych
wad i schorzeń wzroku, znać podstawy fizyczne metod
diagnozowania zmysłu wzroku. Znać zasady doboru
szkieł korekcyjnych.
- Rozumieć związki pomiędzy budową i funkcjonowaniem
zmysłu słuchu u człowieka. Umieć wyjaśnić przyczyny
typowych wad i schorzeń słuchu, znać podstawy fizyczne
metod diagnozowania zmysłu słuchu. Rozumieć
podobieństwa i różnice dotyczące czynności
bioelektrycznej serca, układu nerwowego i mózgu, oraz
układu pokarmowego człowieka. Znać zasady
przeprowadzania badań EEG i EKG. Umieć
zinterpretować najprostszy elektrokardiogram.
- Posiadać ogólną wiedzę dotyczącą podstaw fizycznych
innych metod diagnozowania pracy serca
(mechanokardiografia, magnetokardiografia itp) i
mózgu. Rozumieć zależność pomiędzy strukturą a
funkcją naczyń krwionośnych, znać własności krwi i ich
wpływ na jej transport w naczyniach krwionośnych.
Umieć poprawnie stosować prawa fizyczne do opisu
przepływu krwi Znać podstawy fizyczne wybranych
metod stosowanych do diagnozowania przepływu krwi u
człowieka.
- Rozumieć podstawy fizyczne omawianych metod
spektroskopowych. Być przygotowanym do korzystania
z literatury fachowej w celu dalszego pogłębiania wiedzy. |
---|
Wybrane zagadnienia z fizyki magnetyków | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie posiadał wiedzę z podstaw magnetyzmu atomowego i pasmowego, eksperymentalnych metod badawczych w dziedzinie magnetyzmu, generacji i wykorzystywania silnych pól magnetycznych w technice i nauce oraz rodzajów materiałów magnetycznych i ich zastosowań. Ponadto wykład ma na celu prezentację najbardziej aktualnych kierunków badań naukowych w dziedzinie magnetyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień silnych korelacji elektronowych w ciele stałym. |
---|
Wybrany język programowania - Fortran | Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie potrafi pisać proste programy w języku Fortran oraz analizować programy średniego stopnia trudności i wprowadzać do nich potrzebne zmiany. |
---|
Zaawansowane metody analizy danych | Studenci posiądą umiejętność przygotowania danych na potrzeby analizy statystycznej, opanują typowe metody analizy danych oraz zaznajomią się, na poziomie podstawowym z metodami zaawansowanymi, stosowanych często w naukach medycznych. Opanują obsługę pakietu STATISTICA oraz podstawy obsługi pakietu R. |
---|
Zastosowania laserów w medycynie | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał podstawy fizyczne i rozumiał zasadę działania laserów różnego typu. Będzie znał własności światła laserowego i możliwości jego praktycznego wykorzystania medycynie, szczególnie w okulistyce. |
---|
Zastosowanie fizyki w dermatologii | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał metody wykorzystania kriofizyki, ultrasonografii, promieniowania ultrafioletowego oraz laserów w diagnostyce oraz terapii stosowanych w dermatologii. |
---|
Zastosowanie komp. w naucz. fizyki i matematyki | Studenci powinni zdobyć umiejętności posługiwania się
arkuszem kalkulacyjnym jako niezbędnym narzędziem w
codziennej pracy nauczycielskiej (element warsztatu
nauczyciela) oraz jako narzędziem informatycznym,
którym powinni posługiwać się uczniowie do
rozwiązywania szkolnych problemów wynikających z
realizacji programów nauczania fizyki i matematyki.
Studenci powinni znać elementarne metody numeryczne
i posługiwać się nimi do rozwiązywania problemów z
zakresu nauczania matematyki i fizyki w szkole.
Studenci powinni poznać przykłady rozwiązań
metodycznych możliwych do zastosowania w szkole. |
---|
Zastosowanie komputerów w pomiarach | Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu
student powinien znać podstawy systemu MATLAB,
znać najczęściej stosowane metody numeryczne, w
szczególności wykorzystywane w opracowaniu
danych eksperymentalnych, umieć zastosować je w
systemie MATLAB jak również umieć
zaprogramować je w innym znanym sobie języku,
umieć sporządzić prosty dokument w LaTeX'u. |
---|
Zastosowanie środowiska LabView w pomiarach | Po zakończeniu nauki student powinien swobodnie poruszać się w graficznym środowisku programistycznym, znać podstawowe architektury aplikacji, tworzyć proste systemy akwizycji i rejestracji danych, sterować urządzeniami pomiarowymi o małym stopniu skomplikowania, dokonać podstawowej analizy sygnałów pomiarowych. |
---|