Wydział Fizyki i Astronomii,
pl. Maxa Borna 9,
50-204 Wrocław,
Sekretariat Instytutu Fizyki Teoretycznej
tel.: 71 375 94 08
71 375 95 66, 71 375 92 86
Sekretariat Instytutu Fizyki Doświadczalnej
tel. 71 375 93 02
Sekretariat Instytutu Astronomii
tel.: 71 337 80 60, 71 372 93 73, 71 337 80 61
Dziekanat
tel.: 71 375 94 04
godziny otwarcia dziekanatu:
9:00-13:00
(w środy nieczynny)
|
|
Treści merytoryczne przedmiotu: Rozważanie problemów związanych z merytorycznym i
dydaktycznym organizowaniem procesu nauczania
matematyki w szkole podstawowej. Pojęcia i
umiejętności:
- liczby: wymierne ze szczególnym uwzględnieniem
działań i ich własności, potęgi o wykładnikach
naturalnych i całkowitych ze szczególnym
uwzględnieniem ich porównywania oraz ich iloczynów
i ilorazów, pierwiastki drugiego i trzeciego stopnia ze
szczególnym uwzględnieniem ich mnożenia i
dzielenia, procenty ze szczególnym uwzględnieniem
procentu danej liczby, zaokrąglanie i szacowanie; - elementy algebry: wyrażenia algebraiczne ze
szczególnym uwzględnieniem działań na nich, rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną
niewiadomą i ich układów; - analiza: pojęcie funkcji i jej wykresu ze szczególnym
uwzględnieniem odczytywania własności funkcji z jej
wykresu; - elementy statystyki opisowej i wprowadzenie do
rachunku prawdopodobieństwa; - planimetria: wzajemne położenie prostych, odcinków
oraz prostych i okręgów, kąty wpisane i środkowe,
długość okręgu i łuku, pole koła i wycinka kołowego
oraz pierścienia, twierdzenie Pitagorasa, przystawanie
i podobieństwo ze szczególnym uwzględnieniem cech
przystawania trójkątów, własności trójkątów i
czworokątów, mierzenie ich obwodów i pól, symetria
osiowa i środkowa, symetralna odcinka i dwusieczna
kąta, wybrane konstrukcje geometryczne, wielokąty
foremne; - stereometria: graniastosłupy i ostrosłupy prawidłowe i
proste oraz walce, stożki i kule ze szczególnym
uwzględnieniem pół powierzchni i objętości; - obliczenia w sytuacjach praktycznych oraz
rozwiązywanie zadań tekstowych. Założenia i cele przedmiotu: Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien: znać i rozumieć pojęcia i umiejętności
znajdujące się w programach nauczania matematyki
obowiązujących w gimnazjach, znać problemy związane
z nauczaniem-uczeniem się tych pojęć i umiejętności
oraz znać sposoby wprowadzania wiadomości i
doskonalenia umiejętności matematycznych dotyczących
tego etapu nauczania. Wiedza ta powinna umożliwić
studentowi podjęcie praktyki szkolnej w gimnazjum. Forma i warunki zaliczenia zajęć: - Konwersatorium - w ocenie pracy studenta brane będą pod uwagę uzyskane przez niego oceny z: kartkówek; ustnej prezentacji wcześniej przygotowanego problemu; aktywnego i rzeczowego udziału w zajęciach. Student ma obowiązek być obecnym, na co najmniej 14 spotkaniach. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach w nieprzekraczalnym terminie do dwóch tygodni po opuszczeniu zajęć. Brak zaliczenia powoduje obniżenie oceny końcowej - każda nieobecność o pół stopnia.
Wykaz literatury podstawowej: 1. Broekman H.: Zmieniający się obraz matematyki
dla młodzieży szkolnej w wieku 10-16 lat, SNM,
Warszawa 1995, 2. Fish D., Broekman H.: Odmienne podejście do
kształcenia nauczycieli, CODN, Warszawa 1992, 3. Janowski W.(red.): Wybrane zagadnienia z
metodyki matematyki, PZWS, Warszawa 1971, 4. Krygowska Z.: Zarys dydaktyki matematyki,
PZWS, Warszawa 1969, 5. Rabijewska B. (red.): Materiały do zajęć z
dydaktyki matematyki, Wydawnictwo
Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998, 6. Rabijewska B. (red.): Wprowadzenie do
wybranych zagadnień z dydaktyki matematyki,
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,
Wrocław 1980, 7. Sawyer W.W.: Myślenie obrazowe w matematyce
elementarnej, PWN, Warszawa 1988, 8. Siwek H.: Czynnościowe nauczanie matematyki,
WSiP, Warszawa 1998, 9. Siwek H.: Dydaktyka matematyki. Teoria i
zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP,
Warszawa 2005, 10. Turnau S.: Wykłady o nauczaniu matematyki,
PWN, Warszawa 1990. |