Wydział Fizyki i Astronomii,
pl. Maxa Borna 9,
50-204 Wrocław,
Sekretariat Instytutu Fizyki Teoretycznej
tel.: 71 375 94 08
71 375 95 66, 71 375 92 86
Sekretariat Instytutu Fizyki Doświadczalnej
tel. 71 375 93 02
Sekretariat Instytutu Astronomii
tel.: 71 337 80 60, 71 372 93 73, 71 337 80 61
Dziekanat
tel.: 71 375 94 04
godziny otwarcia dziekanatu:
9:00-13:00
(w środy nieczynny)
|
|
Treści merytoryczne przedmiotu: Rozważanie problemów związanych z merytorycznym i
dydaktycznym organizowaniem procesu nauczania
matematyki w szkole podstawowej. Pojęcia i
umiejętności:
- liczby: oś liczbowa i jej wykorzystanie, systemy
liczbowe ze szczególnym uwzględnieniem systemu
dziesiątkowo-pozycyjnego i rzymskiego, liczby
naturalne ze szczególnym uwzględnieniem działań i
ich własności oraz podzielności, ułamki zwykłe i w
zapisie dziesiętnym ze szczególnym uwzględnieniem
działań i ich własności, liczby całkowite ze
szczególnym uwzględnieniem działań i pojęcia
wartości bezwzględnej, potęgi i pierwiastki, zaokrąglanie i szacowanie; - elementy algebry ze szczególnym uwzględnieniem
równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą; - elementy statystyki opisowej;
- planimetria: proste i odcinki ze szczególnym
uwzględnieniem prostopadłości i równoległości oraz
długości odcinka, kąty ze szczególnym
uwzględnieniem rodzajów i mierzenia rozwartości,
wielokąty ze szczególnym uwzględnieniem rodzajów i
własności trójkątów i czworokątów oraz mierzenia ich
obwodów i pól, koła i okręgi, skala i plan; - stereometria: prostopadłościany, graniastosłupy i
ostrosłupy ze szczególnym uwzględnieniem pół
powierzchni i objętości oraz siatek, walce, stożki i
kule; - obliczenia w sytuacjach praktycznych oraz
rozwiązywanie zadań tekstowych. Założenia i cele przedmiotu: Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien: znać i rozumieć pojęcia i umiejętności
znajdujące się w programach nauczania matematyki
obowiązujących w szkołach podstawowych, znać
problemy związane z nauczaniem-uczeniem się tych
pojęć i umiejętności oraz znać sposoby wprowadzania
wiadomości i doskonalenia umiejętności
matematycznych dotyczących tego etapu nauczania.
Wiedza ta powinna umożliwić studentowi podjęcie
praktyki szkolnej w szkole podstawowej. Forma i warunki zaliczenia zajęć: - Konwersatorium - w ocenie pracy studenta brane będą pod uwagę uzyskane przez niego oceny z: kartkówek; ustnej prezentacji wcześniej przygotowanego problemu; aktywnego i rzeczowego udziału w zajęciach. Student ma obowiązek być obecnym, na co najmniej 14 spotkaniach. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach w nieprzekraczalnym terminie do dwóch tygodni po opuszczeniu zajęć. Brak zaliczenia powoduje obniżenie oceny końcowej - każda nieobecność o pół stopnia.
Wykaz literatury podstawowej: 1. Broekman H.: Zmieniający się obraz matematyki dla
młodzieży szkolnej w wieku 10-16 lat, SNM,
Warszawa 1995, 2. Fish D., Broekman H.: Odmienne podejście do
kształcenia nauczycieli, CODN, Warszawa 1992, 3. Janowski W.(red.): Wybrane zagadnienia z metodyki
matematyki, PZWS, Warszawa 1971, 4. Krygowska Z.: Zarys dydaktyki matematyki, PZWS,
Warszawa 1969, 5. Rabijewska B. (red.): Materiały do zajęć z dydaktyki
matematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrocławskiego, Wrocław 1998, 6. Rabijewska B. (red.): Wprowadzenie do wybranych
zagadnień z dydaktyki matematyki, Wydawnictwo
Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1980, 7. Sawyer W.W.: Myślenie obrazowe w matematyce
elementarnej, PWN, Warszawa 1988, 8. Siwek H.: Czynnościowe nauczanie matematyki,
WSiP, Warszawa 1998, 9. Siwek H.: Dydaktyka matematyki. Teoria i
zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP,
Warszawa 2005, 10. Turnau S.: Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN,
Warszawa 1990. |