Treści merytoryczne przedmiotu: Elementarne pojęcia i przedmiot ekonomii; ‘ekonomia w
jednej lekcji’. Narzędzia analizy ekonomicznej (dane, wskaźniki, wielkości nominalne i realne, modele,
symulacja komputerowa, analiza statyczna i
dynamiczna). Podstawowe kategorie gospodarki
kapitalistycznej (dobro i usługa, rynek, pieniądz, cena,
popyt, podaż, itp.). Gospodarstwa domowe i teoria
wyboru konsumenta. Przedsiębiorstwa (rodzaje,
organizacja, cele funkcjonowania, proces decyzyjny,
działalność innowacyjna, koszty i ich rodzaje, ekonomia
skali). Neoklasyczna teoria firmy (podstawowe założenia
(reprezentatywna firma, maksymalizacja zysku, itp.),
rozdzielenie własności i zarządzania firmą). Alternatywne
modele firmy (krytyka podejścia neoklasycznego;
informacja niepewna, rola wiedzy niewerbalizowalnej,
ograniczona racjonalność; porównanie neoklasycznego i
ewolucyjnego modelu firmy). Podstawowe struktury
rynku i ich analiza (konkurencja doskonała, konkurencja
monopolistyczna, oligopol, duopol, monopol, monopson).
Czynniki produkcji (praca, kapitał, wiedza) i ich analiza.
Niepewność i ryzyko jako immanentna cecha działalności
gospodarczej. Przedsiębiorca, przedsiębiorczość i analiza
procesu gospodarczego z punktu widzenia Szkoły
Austriackiej. Założenia i cele przedmiotu: Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student
powinien rozumieć podstawowe mechanizmy rozwoju
gospodarczego i procesów decyzyjnych dokonywanych
przez producentów i konsumentów. Wykłady i
konwersatoria powinny wykształcić wśród słuchaczy
zdolność analizy mechanizmów gospodarki rynkowej ze
szczególnym uwzględnieniem roli innowacji
(technicznych i organizacyjnych) w procesie
gospodarczym. Prezentowany materiał umożliwi
studentom lepsze zrozumienie mechanizmów
ewolucyjnych rozwoju przemysłu, mechanizmów
rynkowych w gospodarce kapitalistycznej, roli procesu
badawczo-rozwojowego i roli innowacji w rozwoju
gospodarczym. Forma i warunki zaliczenia zajęć: - Konwersatorium – ocena umiejętności rozwiązywania problemów i zadań przy tablicy oraz w sprawdzianach pisemnych. Brany jest również pod uwagę aktywny udział w dyskusji podczas zajęć.
- Wykład – egzamin ustny po 2. Semestrze z całości materiału Ekonomii 1 i 2.
Wykaz literatury podstawowej: Literatura podstawowa: 1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R. (2007,
wyd. 4, zmienione), Ekonomia, t. 1
‘Mikroekonomia’, PWE, Warszawa. 2. Czarny Bogusław, Ryszard Rapacki (2002),
Podstawy Ekonomii, Warszawa: Polskie
Wydawnictwo Ekonomiczne. Literatura uzupełniająca: 1. Friedman Milron i Rose (1996), Wolny wybór,
Sosnowiec: Panda. 2. Hayek Friederich von (1998), Indywidualizm i
porządek ekonomiczny, Kraków: Znak. 3. Hayek Friederich von (2006), Konstytucja
wolności, Warszawa: PWN. 4. Hazlitt Henry (1993), Ekonomia w jednej
lekcji, Kraków: Signum. 5. Soto Hermando (2002), Tajemnice kapitału.
Dlaczego kapitalizm triumfuje na Zachodzie a
zawodzi gdzie indziej, Warszawa, Chicago:
Fijorr Publishing. 6. Kwaśnicki Witold (2001), Zasady ekonomii
rynkowej, Wrocław: Wydawnictwo
Uniwersytetu Wrocławskiego. 7. Rothbard Murray N. (2004), O nową wolność.
Manifest libertariański, Warszawa: Fundacja
Odpowiedzialność Obywatelska. 8. Tannehill Linda I Morris (2004), Rynek I
wolność, Chicago: Fijorr Publishing. 9. Varian H. R. (1996), Mikroekonomia, PWN,
Warszawa. |