kontakt

Wydział Fizyki i Astronomii,
pl. Maxa Borna 9,
50-204 Wrocław,

Sekretariat Instytutu Fizyki Teoretycznej
tel.: 71 375 94 08
71 375 95 66, 71 375 92 86

Sekretariat Instytutu Fizyki Doświadczalnej
tel. 71 375 93 02

Sekretariat Instytutu Astronomii
tel.: 71 337 80 60, 71 372 93 73, 71 337 80 61

Dziekanat
tel.: 71 375 94 04

godziny otwarcia dziekanatu:
9:00-13:00
(w środy nieczynny)

Założenia i cele przedmiotu

  Założenia i cele przedmiotu
Numeryczna analiza danych
Po zaliczeniu tego przedmiotu student nabędzie praktyczną umiejętność gromadzenia i obróbki numerycznej dużych plików danych rzeczywistych systemów złożonych (np. finansowych), graficznej ich wizualizacji, filtracju danych, opracownia ich wlasności stochastycznych (poziom pamięci, spektrum multifraktalne,, spektrum mocy, autokorelacje, oscylacje log-periodyczne, histogramy) i porównawczego modelowania numerycznego o żadanych własnościach probabilistycznych, w szczególności o charakterze niegaussowskim.
Administracja systemów Unix/Linux
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie umiał obsługiwać, instalować i administrować systemami Unix/Linux. Przedmiot obejmuje swoim zakresem zagadnienia od poruszania się po systemie plików w trybie tekstowym po budowanie sieci lokalnych dedykowanych wydajnym obliczeniom komputerowym. Zawartość merytoryczna częściowo pokrywa się z ramami popularnych ścieżek certyfikacyjnych (np. RHCT/RHCE), dlatego przedmiot może stanowić punkt wyjścia dla studentów myślących o przygotowaniu się do zdobycia konkretnych certyfikatów.
Algebra 1
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy algebry abstrakcyjnej i liniowej oraz opanować umiejętności precyzyjnego formułowania twierdzeń matematycznych i przeprowadzania ich dowodów.
Algebra 2
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy teorii przekształceń liniowych i przestrzeni euklidesowych oraz opanować umiejętności rozwiązywania układów równań liniowych. Powinien rozumieć rolę przestrzeni liniowych z iloczynem skalarnym w innych działach matematyki i fizyki.
Algorytmy i struktury danych
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać wybrane algorytmy oraz techniki projektowania algorytmów i oceny ich złożoności. Powinien posiadać umiejętność implementacji wybranych algorytmów w języku C++.
Analiza danych
Studenci nabywają umiejętności analizy danych obserwacyjnych. Potrafią wykorzystać profesjonalne oprogramowanie do analiz statystycznych i weryfikować postawione hipotezy.
Analiza matematyczna 2
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy analizy wektorowej i równań różniczkowych zwyczajnych. Powinien opanować podstawowe pojęcia w tym zakresie i umieć rozwiązywać problemy i dowodzić twierdzenia.
Analiza matematyczna 2 do (16/17)
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy analizy matematycznej funkcji jednej zmiennej, mieć opanowane podstawowe pojęcia i twierdzenia matematyczne w tym zakresie oraz ich dowody Powinien umieć posługiwać się pochodnymi i całkami przy rozwiązywaniu konkretnych problemów.
Analiza matematyczna 3
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstaw y analizy zespolonej i teorii szeregów Fouriera, opanować elementy teorii równań różniczkowych cząstkowych i metod ich rozwiązywania. Powinien znać podstawy teorii nieskończenie wymiarowych przestrzeni liniowych z iloczynem skalarnym i układów ortonormalnych w tych przestrzeniach.
Bazy danych
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy relacyjnych baz danych, języka SQL oraz tworzenia aplikacji bazodanowych w systemie Access i w systemie bazodanowym typu klientserwer.
Bazy danych i arkusze kalkulacyjne
Biegłe posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel oraz tworzenie aplikacji bazodanowych za pomocą MS Access. Dobra znajomość języka SQL.
Biochemia
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał budowę, funkcję oraz metabolizm białek, cukrów, lipidów i kwasów nukleinowych a także metody ich izolowania oraz ilościowego oznaczania. Pozna metody ukierunkowanej mutagenezy oraz sposoby uzyskiwania organizmów transgenicznych. Zapozna się z molekularnymi podstawami metabolizmu oraz mechanizmami regulacji tych procesów na poziomie komórkowym. Pozna podstawy procesów immunologicznych.
Biologia ogólna
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawowe relacje między organizmami i podstawowe mechanizmy ewolucji biologicznej
Chemia ogólna i analityczna
Zapoznanie studentów z podstawami chemii współczesnej w ujęciu mechaniki kwantowej. Po wysłuchaniu wykładu i zaliczeniu laboratorium student powinien znać budowę powłok elektronowych atomu, zasady tworzenia układu okresowego pierwiastków, umieć scharakteryzować wiązania chemiczne, właściwości termodynamiczne i reaktywność cząsteczek, podstawy nowoczesnych metod analitycznych opartych o różne typy spektroskopii (w tym rezonanse magnetyczne), metody elektrochemiczne i chromatograficzne.
Chemia organiczna
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy chemii organicznej: rozumieć wpływ struktury związku na właściwości fizykochemiczne, znać główne klasy związków organicznych i ich właściwości chemiczne. Powinien być przygotowany do podjęcia nauki biochemii.
Detekcja i dozymetria promieniowania jonizującego
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazać się dobrą znajomością własności wszystkich rodzajów promieniowania jonizującego oraz wiedzą z zakresu wykorzystania źródeł tego promieniowania. Student powinien również znać metody detekcji wszystkich rodzajów promieniowania jonizującego, znać budowę i zasady działania aparatury pomiarowej oraz przyrządów służących do pomiarów promieniowania jonizującego i wykrywania skażeń promieniotwórczych. Powinien znać podstawowe zasady dozymetrii i ochrony radiologicznej oraz pojęcia i wielkości fizyczne służące do jakościowej i ilościowej oceny stopnia narażenia na działanie promieniowania jonizującego.
Egzamin licencjacki
-
Egzamin magisterski
-
Egzamin magisterski (fiz. tech.)
-
Ekonofizyka 1
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawowe metody fizyczne i matematyczne stosowane w obróbce danych finansowych (metody stochastyczne, detrendyzacyjne, macierzy przypadkowych, fizyki układów nieekstensywnych i nierównowagowych). Powinien posiadać umiejętności zauważania zjawisk fizycznych charakterystycznych dla układów złożonych w procesach poza standardową fizyką (giełda, rynki finansowe, zjawiska społeczne).
Ekonofizyka 2
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien umieć pozyskiwać i obrabiać duże ilości danych, wizualizować je i interpretować oraz interpretować i analizować dane empiryczne (rynkowe) z włączeniem modelowania opartego na symulacjach analitycznych i numerycznych. Powinien posiadać umiejętność współpracy z interdyscyplinarnymi zespołami złożonymi z numeryków, inżynierów i matematyków finansowych, fizyków oraz ekonomistów i ekonometrystów.
Ekonomia 1
Wiedza:

student poznaje istotę podstawowego problemu ekonomicznego, przez co zyskuje świadomość konieczności racjonalnego gospodarowania w warunkach ograniczonych zasobów i nieograniczoności potrzeb; poznaje genezę ekonomii i metodę badań ekonomicznych


Umiejętności:

znajomość czynników wpływających na popyt i podaż, umiejętność rozumienia roli mechanizmu rynkowego w alokacji zasobów oraz roli państwa w przypadku zawodności rynku, umiejętność wyróżnienia kryteriów, cech i typów realnie istniejących rynków, świadomość czynników wzrostu gospodarczego i źródeł bogactwa narodów, rozumienie przyczyn fluktuacji produkcji i dochodu, przyczyn inflacji, funkcji budżetu i polityki pieniężnej w stabilizowaniu gospodarki, rozumienie związków między deficytem budżetowym i inflacją, między inflacją i bezrobociem, między wysokością podatków i wpływami do budżetu, rozumienie problematyki bezrobocia, znaczenia handlu zagranicznego


Kompetencje:

student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do ekonomizowania własnych działań, podejmowania bardziej racjonalnych decyzji w życiu osobistym ( gospodarowanie czasem, zasobami) oraz zawodowym (np. wybór odpowiednich strategii na rynku pracy, przyjmowanie postaw przedsiębiorczych); zwiększeniu ulega jego erudycja i zdolność do logicznego myślenia, potrafi wskazać różnice między liberalnym i keynesowskim ujęciem w teorii ekonomii i stosować argumentację właściwą dla tych nurtów do oceny polityki gospodarczej.

Ekonomia 1 (2011/2012)
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien rozumieć podstawowe mechanizmy rozwoju gospodarczego i procesów decyzyjnych dokonywanych przez producentów i konsumentów. Wykłady i konwersatoria powinny wykształcić wśród słuchaczy zdolność analizy mechanizmów gospodarki rynkowej ze szczególnym uwzględnieniem roli innowacji (technicznych i organizacyjnych) w procesie gospodarczym. Prezentowany materiał umożliwi studentom lepsze zrozumienie mechanizmów ewolucyjnych rozwoju przemysłu, mechanizmów rynkowych w gospodarce kapitalistycznej, roli procesu badawczo-rozwojowego i roli innowacji w rozwoju gospodarczym.
Ekonomia 2
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien nabyć umiejętność analizy procesów gospodarczych dziejących się w skali państwa, regionu i świata. Powinien swobodnie posługiwać się terminologią analizy makroekonomicznej, zwłaszcza, jeśli chodzi o takie zjawiska jak dochód narodowy, bezrobocie, inflacja, pieniądz, system bankowy, cykliczność rozwoju gospodarczego.
Elektrodynamika
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie wiedział, że zjawiska elektryczne i magnetyczne dobrze znane z kursu fizyki ogólnej mogą być opisane w ramach dobrze matematycznie zdefiniowanej teorii Maxwella. Będzie również świadomy potęgi teorii Maxwella i jej głębokiego związku ze szczególną teorią względności.
Elektronika i elektrotechnika
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien rozumieć i umieć stosować podstawowe pojęcia z zakresu elektrotechniki i elektroniki. Student powinien umieć analizować proste układy elektryczne i elektroniczne stosując twierdzenia Thevenina lub Nortona oraz uogólnione prawa Kirchhoffa i Ohma. Powinien umieć stosować wykresy wskazowe oraz posługiwać się takimi metodami jak: metoda uproszczeń, superpozycji, oczkowa, węzłowa, mało-sygnałowa i graficzna. Student powinien rozumieć działanie maszyn elektrycznych, transformatorów, prądnic i silników. Powinien rozumieć efekt wzmocnienia i efekt przełączenia w układach tranzystorowych. Powinien rozumieć charakterystyki takich elementów i układów jak: źródła prądowe, źródła napięciowe, tranzystor, wzmacniacz operacyjny, filtry, układy z ujemnym sprzężeniem zwrotnym, generatory, bramki logiczne, przerzutniki, multipleksery, przetworniki A/D i D/A. Student powinien być przygotowany do prowadzenia pomiarów i badań z zastosowaniem aparatury elektrycznej i elektronicznej.
Elektronika komputerowa
Przedmiot przygotowuje studentów do obsługi komputerowych stanowisk pomiarowych w laboratorium fizycznym. Student poznaje organizację pracy komputera i zasady jego współpracy z systemami pomiarowymi.
Elektronika molekularna
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studenta z nanotechnologią molekularnych materiałów organicznych oraz prezentacja jej zastosowań w tworzeniu elektroniki molekularnej. Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie rozumiał pojęcia i wielkości fizyczne służące do opisu transportu elektronowego w układach molekularnych, znał zasady działania podstawowych urządzeń elektroniki molekularnej, technologie ich wytwarzania oraz zakres ich zastosowań.
Elektryczność i magnetyzm
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał, rozumiał i potrafił zastosować do rozwiązywania problemów prawa elektrostatyki, przepływu prądu stałego i zmiennego, prawo indukcji elektromagnetycznej, równania Maxwella.
Elementy astronomii i astrofizyki
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawową terminologię astronomiczną, będzie umiał podać przykłady zjawisk astronomicznych i praw nimi rządzących; będzie orientował się w aktualnym stanie badań astronomicznych.
Elementy biologii dla fizyków
Po zaliczeniu tego przedmiotu student powinien znać i rozumieć znaczenie wody, jako rozpuszczalnika niezbędnego do zachodzenia procesów życiowych, opisywać sposób organizacji komórki zwierzęcej i roślinnej i jego powiązanie z procesami metabolicznymi zachodzącymi w komórce. Powinien znać zależności przyczynowo skutkowe pomiędzy strukturami podstawowych biopolimerów budujących organizmy oraz pełnionymi przez nie funkcjami. Znać sposoby przechowywania informacji genetycznej oraz podstawy regulacji procesów jej ekspresji, podstawy kinetyki enzymatycznej oraz mechanizmy regulacyjne dotyczące metabolizmu komórkowego, znać podstawowe procesy metaboliczne komórki, określać ich współzależność i znaczenie dla organizmu. Powinien znać oraz umieć wykorzystywać w praktyce podstawowe informacje z zakresu immunologii oraz mikrobiologii. Powinien być przygotowany do podjęcia nauki biofizyki.
Elementy fizyki półprzewodników
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie w stanie analizować podstawowe procesy zachodzace w półprzewodnikach. Treści wykładu stanowią podstawę do rozumienia procesów zachodzących w urządzeniach półprzewodnikowych.
Elementy fizyki półprzewodników i nanofizyki
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawowe właściwości strukturalnye i elektronowych półprzewodnikow,oraz podstawy ich teoretycznego opisu pozwalające na zrozumienie elementarnych zjawisk zachodzących w objętości i na powierzchni tych materiałów.
Elementy rachunku prawdopodobieństwa
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał i rozumiał pojęcie prawdopodobieństwa, prawdopodobieństwa warunkowego, zdarzeń niezależnych. Będzie znał różne rozkłady dla zmiennych dyskretnych i ciągłych. Pozna prawa wielkich liczb i twierdzenia graniczne i będzie umiał zastosować je w praktyce.
Emisja głosu
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę dotyczącą pracy głosem oraz w umiejętności praktyczne z zakresu technik oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Po zakończeniu zajęć student ma opanowane podstawy relaksacji, retoryki i skutecznej prezentacji.
Emisja głosu
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę dotyczącą pracy głosem oraz w umiejętności praktyczne z zakresu technik oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Po zakończeniu zajęć student ma opanowane podstawy relaksacji, retoryki i skutecznej prezentacji.
Energetyka jądrowa i ochrona radiologiczna
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazać się dobrą znajomością własności promieniowania jądrowego, praw rządzących zjawiskiem promieniotwórczości naturalnej i sztucznej oraz rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do opisu tych zjawisk. Powinien posiadać wiedzę o sposobach wytwarzania i praktycznego wykorzystania energii jądrowej dla potrzeb energetyki, o aktualnym stanie i perspektywach energetyki jądrowej w Polsce i na świecie oraz o wynikających z tego tytułu korzyściach i zagrożeniach dla człowieka i środowiska naturalnego. Student powinien również znać metody pomiarów i wykrywania promieniowania jądrowego, skażeń promieniotwórczych, znać sposoby zmniejszania narażenia i podstawowe zasady ochrony radiologicznej w obiektach jądrowych.
Ergonomia, BHP,ochrona wł. intelekt.
Część: 1
Wprowadzenie studentów w problematykę związaną z prawem własności intelektualnej.
Część: 2
Wprowadzenie studentów w problematykę związaną z bhp (kodeks pracy dział X) oraz problematykę ergonomii.
Fale
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do opisu ruchu falowego, znać równania falowe i ich rozwiązania dla fal mechanicznych i elektromagnetycznych, rozumieć i opisywać matematycznie zjawiska falowe, w szczególności: superpozycję fal, zjawisko Dopplera, interferencję i dyfrakcję, zachowanie się fali na granicy dwóch ośrodków, dyspersję, polaryzację. Powinien znać źródła i praktyczne zastosowania poszczególnych fal z całego widma, działanie przyrządów optycznych. Powinien być przygotowany do podjęcia nauki mechaniki kwantowej.
Fale (4+2)
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do opisu ruchu falowego, znać równania falowe i ich rozwiązania dla fal mechanicznych i elektromagnetycznych, rozumieć i opisywać matematycznie zjawiska falowe, w szczególności: superpozycję fal, zjawisko Dopplera, interferencję i dyfrakcję, zachowanie się fali na granicy dwóch ośrodków, dyspersję, polaryzację. Powinien znać źródła i praktyczne zastosowania poszczególnych fal z całego widma, działanie przyrządów optycznych. Powinien być przygotowany do podjęcia nauki mechaniki kwantowej.
Ferroelektryki i ferroelastyki
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie rozumiał pojęcia opisujące symetrię monokryształów oraz symetrię własności fizycznych i potrafił stosować tensorowy opis własności ośrodków anizotropowych. Zdobędzie wiedzę o dielektrykach liniowych (pole lokalne, zespolona przenikalność dielektryczna), pozna podstawowy opis materiałów ferroicznych (na przykładzie ferroelektryków i ferroelastyków). Zaznajomi się z podstawowym opisem przemian fazowych w ciele stałym (pojęcie parametru uporządkowania, fluktuacje parametru uporządkowania, wykładniki krytyczne) oraz metodami pomiarowymi własności dielektryków.
Filozofia przyrody
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami filozofii przyrody. Analiza fenomenu wiedzy ludzkiej. Przedstawienie podstawowych obrazów świata i paradygmatów naukowych. Budowanie umiejętności refleksyjnego konsumenta kultury współczesnej. Kształtowanie umiejętności samodzielnego wyboru podstaw filozoficznych.
Finanse i bankowość
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu bankowości i finansów. Potrafi wycenić wartości takich podstawowych instrumentów finansowych jak: weksel; depozyt pieniężny; obligacja. Prezentowane na wykładach różne teorie będą miały znaczenie drugorzędne.
Fizyczne podstawy systemów telekomunikacyjnych
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student bedzie rozumiał pojęcia i wielkości fizyczne podstawowe dla systemów telekomunikacyjnych. Będzie znał analizę spektralną, rozumiał i opisywał sygnały nośne i ich modulacje AM, FM i impulsowa. Będzie znał: podstawowe rodzaje i charakterystyki torów transmisyjnych (w szczególności tory światłowodowe i bezprzewodowe, pasma przenoszenia, zasięg, zniekształcenia i poziomy zakłóceń, efekt tłumienia i odbić), podstawowe pojęcia telekomunikacji.

Bedzie przygotowany do podjęcia nauki w zaawansowanych dziedzinach telekomunikacji.

Fizyka atomu jądra i cząstek elementarnych
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazać się dobrą znajomością współczesnego, kwantowo-mechanicznego obrazu atomu. Ponadto powinien posiadać wiedzę na temat jąder nietrwałych i spontanicznych przemian, jakim one ulęgają oraz sposobów obserwacji, rejestracji i wykorzystania tych przemian. W końcu powinien wiedzieć o najważniejszych praktycznych procesach wymuszonych dotyczących jader i elektronów, umożliwiających wykorzystanie energii jądrowej, otrzymanie wiązki elektromagnetycznego promieniowania spójnego, promieniowania elektromagnetycznego o wysokiej energii. Niezależnie od tego powinien mieć wiedzę na temat Modelu Standardowego budowy materii dotyczącego cząstek fundamentalnych i oddziaływań między nimi.
Fizyka fazy skondensowanej I
Po wysłuchaniu wykładu i aktywnym udziale w konwersatoriach student powinien rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do opisu struktury i właściwości ciał stałych, znać podstawowe struktury krystaliczne i typy wiązań, pojęcie sieci odwrotnej. Powinien rozumieć i opisywać matematycznie drgania sieci krystalicznej i problem ciepła właściwego ciał stałych, model swobodnych elektronów, oraz pojawianie się pasm energetycznych. Powinien potrafić wyjaśnić działanie złącza prostującego.
Fizyka fazy skondensowanej II
Umiejętność opisu wybranych właściwości ciał stałych i materiałów amorficznych i rozumienie zachodzących w nich zjawisk fizycznych.
Fizyka kwantowa
Podstawowym celem wykładu jest nauczenie studentów metod badań oraz opisu obiektów i zjawisk kwantowych w ramach profilu studiów na kierunku fizyki technicznej. Na wykładzie studenci poznają koncepcję dualizmu falowo-korpuskularnego oraz postulaty i prawa mechaniki kwantowej. W szczególności, studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni znać reguły pierwszego kwantowania, pojęcie stanu kwantowego i pomiaru, zasadę nieoznaczoności Heisenberga, równanie Schroedingera i zakaz Pauliego. Także, budowę atomu, fazę skondensowaną materii, przybliżenie WentzelaKramersa-Brillouin'a i konkretne przykłady zastosowań praktycznych fizyki kwantowej. Podczas konwersatorium studenci powinni nabyć umiejętności wykonywania obliczeń zarówno o charakterze jakościowym jak i ilościowym w oparciu o formalizm mechaniki kwantowej w zakresie przekazanym na wykładzie.
Fizyka materiałów
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać budowę materiałów, sposoby ich wytwarzania oraz wybrane własności. Powinien uzyskać wiedzę o zachowaniu się materiałów pod wpływem naprężeń mechanicznych, naprężeń mechanicznych w podwyższonych temperaturach, ciepła, pól elektromagnetycznych oraz promieniowania o wysokiej energii.
Fizyka niskich temperatur: wybrane zagadnienia
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie posiadał wiedzę z zakresu otrzymywania niskich temperatur, właściwości materii w niskich temperaturach, nadprzewodnictwa, podstawowych teorii opisujących to zjawisko (teoria BCS, teoria Ginzburga-Landaua) oraz innych zjawisk kwantowych, takich jak kondensacja Bose'go-Einsteina, nadciekłość, stan "nadstały". Ponadto student powinien wykazać się znajomością zagadnień z zakresu nadprzewodnictwa wysokotemperaturowego, zastosowania nadprzewodników w nauce i technice oraz perspektyw wykorzystania nadprzewodnictwa na szeroką skalę w niedalekiej przyszłości. Powinien również posiadać podstawową wiedzę na temat nadprzewodnictwa niekonwencjonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk oddziaływania i współistnienia nadprzewodnictwa i magnetyzmu, zarówno w układach makroskopowych, jak i nanorozmiarowych.
Fizyka promieniowania jonizującego
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazać się wysokim poziomem wiedzy o atomistycznej budowie materii i zjawiskach fizycznych związanych ze zmianami stanu materii, w wyniku których następuje emisja promieniowania jonizującego. Powinien również znać i umieć korzystać z praw służących do opisu tych zjawisk oraz rozumieć zależności pomiędzy wielkościami fizycznymi charakteryzującymi własności promieniowania jonizującego i jego oddziaływanie z materią.
Fizyka statystyczna
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie zapoznany z metodami klasycznej i kwantowej mechaniki statystycznej stanów równowagowych. Zapozna się z prostymi wielocząstkowymi modelami układów nieoddziaływujących i nabędzie umiejętność analizy takich modeli, w szczególności wyznaczania ich własności termodynamicznych. Nabyta wiedza stanowić będzie niezbędną podstawę do studiowania bardziej zaawansowanych kursów fizyki statystycznej układów oddziałujących, teorii przejść fazowych, teorii materii skondensowanej.
Fizyka Ziemi
Studenci zapoznają się z fizyką Ziemi w szerokim ujęciu zarówno w aspekcie podstawowym jak i stosowanym, także z odniesieniem do fizyki planet. W rezultacie studenci po zaliczeniu kursu powinni znać budowę wnętrza Ziemi, hydrosfery i atmosfery oraz główne procesy fizyczne zachodzące w tych obszarach, w tym ziemską siłę ciężkości, geomagnetyzm, sejsmikę i geotermię. Ponadto, słuchacze kursu poznają podstawy pomiarów geofizycznych i metody interpretacji wyników.
Genetyka
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawowe mechanizmy dziedziczenia informacji genetycznej, jej przenoszenia (poziomego i pionowego), kontroli ekspresji oraz ewolucji molekularnej.
Grafika inżynierska 1
WYKŁAD Z GRAFIKI INŻYNIERSKIEJ W ramach wykładu student powinien opanować podstawową wiedzę z zakresu zasad i norm pozwalających na prawidłowe wykonanie rysunku technicznego LABORATORIUM GRAFIKI INŻYNIERSKIEJ I W ramach laboratorium student powinien opanować umiejętność sporządzania odręcznego rysunku technicznego (widoki, rzuty, pismo techniczne, wymiarowanie) oraz z uwzględnieniem wykorzystania oprogramowania SolidWorks umiejętność (przygotowania i formatowania arkusza rysunkowego, modelowania części na podstawie istniejącego rysunku technicznego lub na podstawie otrzymanego do zwymiarowania elementu, wymiarowania części, wykonania rysunku technicznego części.
Grafika inżynierska 2
W ramach laboratorium student powinien opanować wykorzystując oprogramowanie typu CAD umiejętność: 1) modelowania złożeń z części na podstawie istniejącego rysunku technicznego lub na podstawie otrzymanych do zwymiarowania elementów 2) wykonania rysunku technicznego części i złożeń. 3) pracowania z arkuszami blachy, narzędziami do form, powierzchniami 4) symulowania ruchu w układach złożonych 5) przygotowania listy materiałów niezbędnych do wykonania złożonego urządzenia.
I Pracownia fizyczna 1
Po zaliczeniu pracowni student powinien znać podstawy pracy eksperymentalnej i zasady metrologii praktycznej, umieć powiązać prawa fizyczne z ich zastosowaniami praktycznymi, potrafić opracowywać wyniki pomiarów oraz oceniać niepewności pomiarowe.
I Pracownia fizyczna 2
Po zaliczeniu pracowni student powinien znać podstawy pracy eksperymentalnej i zasady metrologii praktycznej, umieć powiązać prawa fizyczne z ich zastosowaniami praktycznymi, potrafić opracowywać wyniki pomiarów oraz oceniać niepewności pomiarowe.
II Pracownia fizyczna 1
Po zaliczeniu pracowni student powinien mieć ugruntowaną i poszerzona wiedzę z fizyki uzyskaną w poprzednich semestrach studiów. Powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy.
II Pracownia fizyczna 1 (fk,ft)
Po zaliczeniu pracowni student powinien mieć ugruntowaną i poszerzona wiedzę z fizyki uzyskaną w poprzednich semestrach studiów. Powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy.
II Pracownia fizyczna 2
Po zaliczeniu pracowni student powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy.
Język obcy 1
-
Język obcy 2
-
Język obcy 3
-
Język obcy 4
-
Języki programowania
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać, na poziomie podstawowym, wybrane przez wykładowcę, języki programowania oraz używać praktycznie każdego z nich w obszarze jego najczęstszych zastosowań. Powinien posiadać umiejętność samokształcenia – szybkiego opanowania kolejnego języka programowania na podstawie materiałów wskazanych przez wykładowcę i samodzielnie znalezionych w Internecie oraz umiejętność dobrania języka programowania do problemu.
Klasyczna fizyka teoretyczna
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstaw y teoretycznego opisu układów mechanicznych i układów z więzami oraz mieć opanowany formalizm Lagrange’a i Hamiltona. Powinien rozumieć elementy szczególnej teorii względności.
Klasyczna fizyka teoretyczna 1
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstaw y teoretycznego opisu układów mechanicznych i układów z więzami oraz mieć opanowany formalizm Lagrange’a i Hamiltona. Powinien rozumieć elementy szczególnej teorii względności.
Koherentne stany materii skondensowanej
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał podstawy makroskopowych zjawisk kwantowych takich jak: kondensacja Bose-Einsteina w ultra-zimmnych gazach, nadpłynność w ciekłym helu (4He) oraz zjawisko nadprzewodnictwa w ciele stałym. Student będzie potrafił opisać te zjawiska przy użyciu mechaniki kwantowej i podejścia fenomenologicznego w ramach teorii Ginzburga-Landaua. Student będzie znał podstawowe pojęcia dotyczące tych zjawisk takie jak: makroskopowa funkcja falowa, pojęcie parametru porządku w przejściu fazowym do stanu kondensatu Bose-Einsteina i nadprzewodzącego, efekt Josephsona i Meissnera w nadprzewodnikach.
Kultura-historia-globalizacja
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami, szkołami w badaniach nad globalizacją kultury. W rezultacie realizacji programu student będzie znał wybrane koncepcje globalizacji kultury reprezentujące te właśnie najważniejsze odmienne podejścia. Będzie także rozumiał specyfikę tych odmiennych podejść: podejmowane przez nie zagadnienia, stawiane pytania, formułowane odpowiedzi. Końcowym celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności doboru właściwego podejścia i koncepcji globalizacji odpowiednich do wyjaśnienia określonego globalnego zjawiska czy procesu.
Kwantowa fizyka teoretyczna
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien umieć opisać zjawiska zachodzące w mikroświecie przy użyciu pojęć mechaniki kwantowej. Powinien znać podstawowe modele używane w mechanice kwantowej (bariery potencjału, oscylator harmoniczny, atom wodoru).
Kwantowa fizyka teoretyczna 1
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien umieć opisać zjawiska zachodzące w mikroświecie przy użyciu pojęć mechaniki kwantowej. Powinien znać podstawowe modele używane w mechanice kwantowej (bariery potencjału, oscylator harmoniczny, atom wodoru).
Laboratorium baz danych
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać biegle język SQL i posługiwać się nim do tworzenia bazy danych na serwerze MySQL. Powinien posiadać umiejętność projektowania baz danych oraz znać języki HTML i PHP w stopniu koniecznym do zrealizowania dostępu do bazy danych za pomocą przeglądarki internetowej.
Lasery krystaliczne: fizyka, inżynieria i zastosowania
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami generacji światła, właściwościami generowanewgo promieniowania, właściwościami czynnych ośrodków laserowych i zasadami działania urządzeń laserowych. Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie posiadał wiedzę o charakterze poznawczym i o aspektach praktycznych w zakresie projektowania i rozwiązań technicznych laserów dla specyficznych zastosowań. Ponadto wykład ma na celu prezentację najbardziej aktualnych kierunków badań naukowych w dziedzinie laserów na ciele stałym.
Matematyczne podstawy obrazowania
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał i rozumiał matematyczne metody stosowane do tworzenia obrazu w tomografach komputerowych i tomografach rezonansu magnetycznego.
Matematyka 1
Umiejętność używania rachunku różniczkowego i całkowego do analizy konkretnych problemów. Zrozumienie podstaw teorii ciągów i szeregów liczbowych. Znajomość metod rozwiązywania układów równań algebraicznych i umiejętność posługiwania się rachunkiem macierzowym.
Matematyka 1, (4+4)
Umiejętność używania rachunku różniczkowego i całkowego do analizy konkretnych problemów. Zrozumienie podstaw teorii ciągów i szeregów liczbowych. Znajomość metod rozwiązywania układów równań algebraicznych i umiejętność posługiwania się rachunkiem macierzowym.
Matematyka 2
Zrozumienie podstaw teorii funkcji wielu zmiennych i analizy wektorowej, znajomość podstawowych twierdzeń i umiejętność ich zastosowania w zagadnieniach fizycznych. Znajomość metod rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych .
Matematyka 2, (4+4)
Zrozumienie podstaw teorii funkcji wielu zmiennych i analizy wektorowej, znajomość podstawowych twierdzeń i umiejętność ich zastosowania w zagadnieniach fizycznych. Znajomość metod rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych .
Matematyka 3
Opanowanie metod rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych metodą szeregów Fouriera. Umiejętność rozwiązania równania falowego . Opanowanie techniki przekształcenia Fouriera. Znajomość podstaw teorii funkcji analitycznych i ich zastosowań.
Matematyka elementarna
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie merytorycznie (ale nie dydaktycznie) przygotowany do prowadzenia lekcji matematyki w szkole podstawowej (klasy IV – VI).
Mechanika
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał, rozumiał i umiał zastosować zasady dynamiki ruchu postępowego i obrotowego, zasady zachowania energii, pędu i momentu pędu. Będzie rozumiał podstawy szczególnej teorii względności.
Mechanika i termodynamika techniczna
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać wybrane zjawiska fizyczne z zakresu mechaniki i termodynamiki wykorzystywane w technice. Powinien umieć wykonać proste obliczenia i oszacowania dotyczące działania wybranych instalacji i urządzeń technicznych.
Mechanika kwantowa 1
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien być zapoznany z formalizmem mechaniki kwantowej i posiadać umiejętność stosowania tego formalizmu do opisu zjawisk mikroskopowych. Powinien znać podstawowe modele (bariery potencjału, oscylator harmoniczny, atom wodoru). I umieć je rozwiązywać.
Mechanika kwantowa 2
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien być zapoznany z podstawami analizy układów fizycznych metodami mechaniki kwantowej i wprowadzony do rachunku zaburzeń. Powinien posiadać umiejętność opisu układu kwantowego oddziałującego z polem elektromagnetycznym. Powinien znać podstawy teorii wielu cząstek i statystyk kwantowych.
Mechanika kwantowa dla inżynierów
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów kierunku fizyki technicznej z nowoczesnymi zastosowaniami mechaniki kwantowej do opisu procesów oddziaływania atomów z fotonami, zjawisk nieodwracalnych zachodzących w układach otwartych i kwantowych aspektów przetwarzania informacji. Po zaliczeniu tego przedmiotu studenci będą umieli przeanalizować zjawisko rezonansu magnetycznego, kwantowe własności światła, oddziaływania fotonów z atomami oraz będą rozumieć podstawowe aspekty fizyki kwantowej, takie jak splątanie, nielokalność, łamanie nierówności Bella. Ponadto poznają podstawy fizyki laserów.
Mechanika teoretyczna
Celem tego przedmiotu jest wprowadzenie do klasycznego i współczesnego języka pierwszej spójnej teorii fizycznej próbującej wyjaśnić obserwowany świat. Wiele z pojęć i używanych metod mechaniki odgrywa zasadniczą rolę w zrozumieniu zagadnień z innych dziedzin fizyki, szczególnie fizyki teoretycznej, lecz nie tylko.
Mechanika teoretyczna (3+2)
Celem tego przedmiotu jest wprowadzenie do klasycznego i współczesnego języka pierwszej spójnej teorii fizycznej próbującej wyjaśnić obserwowany świat. Wiele z pojęć i używanych metod mechaniki odgrywa zasadniczą rolę w zrozumieniu zagadnień z innych dziedzin fizyki, szczególnie fizyki teoretycznej, lecz nie tylko.
Metody matematyczne fizyki teoretycznej
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał i rozumiał podstawy analizy funkcjonalnej i potrafił zastosować je do rozwiązywania problemów w fizyce teoretycznej.
Metody numeryczne I
Nauczenie metod obliczeniowych w wybranych zagadnieniach, takich jak układy równań liniowych, równania nieliniowe, równania różniczkowe zwyczajne.
Metody obrazowania w medycynie
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał wszystkie współczesne tomograficzne metody obrazowania wnętrza ciała ludzkiego. Pozna w praktyce pracę pracowni rentgenowskiej, pracowni TK, MR oraz USG.
Metody optymalizacji ochrony radiologicznej
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać i rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do jakościowej i ilościowej oceny skutków oddziaływania promieniowania jonizującego ze środowiskiem biologicznym oraz wykazać się wiedzą i umiejętnością podejmowania praktycznych działań mających na celu minimalizację ryzyka związanego z wpływem promieniowania jonizującego na to środowisko. Powinien również znać podstawowe metody planowania i optymalizacji warunków wykorzystania promieniowania jonizującego, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań medycznych, takich jak diagnostyka rentgenowska i radioterapia.
Metody optymalizacji ochrony radiologicznej (1+1)
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać i rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do jakościowej i ilościowej oceny skutków oddziaływania promieniowania jonizującego ze środowiskiem biologicznym oraz wykazać się wiedzą i umiejętnością podejmowania praktycznych działań mających na celu minimalizację ryzyka związanego z wpływem promieniowania jonizującego na to środowisko. Powinien również znać podstawowe metody planowania i optymalizacji warunków wykorzystania promieniowania jonizującego, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań medycznych, takich jak diagnostyka rentgenowska i radioterapia.
Metody radiacyjne w terapii
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał i rozumiał fizyczne podstawy radioterapii. Pozna rodzaje promieniowania stosowanego w terapii, aparaturę do tele i brachyterapii oraz systemy planowania leczenia. Zapozna się z dozymetrią promieniowania jonizującego.
Metodyka nauczania fizyki
Oczekuje się, że każdy student będzie: przejawiał postawę twórczą posiadał kompetencję do adaptacji istniejących programów nauczania i tworzenia materiałów dydaktycznych do nauczania fizyki w gimnazjum potrafił przygotować koncepcję i scenariusz lekcji jako elementu ciągu dydaktycznego posiadał umiejętność stosowania na lekcji w potrzebnym zakresie multimediów posiadał umiejętność metodycznego opracowania projektowanych działań uczniów potrafił stosować aktywizujące metody nauczania potrafił konstruować ścieżki edukacyjne i wykorzystywać je do integrowania wiedzy i kształtowania postaw potrafił stosować metodę projektów w procesie nauczaniauczenia się fizyki w szkole potrafił pracować w zespole międzyprzedmiotowym.
Metodyka nauczania matematyki 1
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien: znać i rozumieć pojęcia i umiejętności znajdujące się w programach nauczania matematyki obowiązujących w szkołach podstawowych, znać problemy związane z nauczaniem-uczeniem się tych pojęć i umiejętności oraz znać sposoby wprowadzania wiadomości i doskonalenia umiejętności matematycznych dotyczących tego etapu nauczania. Wiedza ta powinna umożliwić studentowi podjęcie praktyki szkolnej w szkole podstawowej.
Metodyka nauczania matematyki 2
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien: znać i rozumieć pojęcia i umiejętności znajdujące się w programach nauczania matematyki obowiązujących w gimnazjach, znać problemy związane z nauczaniem-uczeniem się tych pojęć i umiejętności oraz znać sposoby wprowadzania wiadomości i doskonalenia umiejętności matematycznych dotyczących tego etapu nauczania. Wiedza ta powinna umożliwić studentowi podjęcie praktyki szkolnej w gimnazjum.
Mikrobiologia
Po zaliczeniu przedmiotu student nabędzie podstawowe informacje o strukturze, metabolizmie, środowiskach bytowania i patogenności organizmów prokariotycznych. Nabędzie również umiejętności hodowli i badania właściwości fizjologicznych bakterii.
Modelarnia – krytyczność i złożoność
Student zapozna się z nowymi ideami modelowania układów złożonych i nierównowagowych przejść fazowych. Ponadto będzie miał okazję uczestniczyć w procesie badawczym od narodzin modelu, poprzez przegląd literaturowy, analizę modelu metodami numerycznymi i analitycznymi aż po prezentację wyników. Nabędzie umiejętność właściwego formułowania założeń, wniosków, krytycznej analizy, dyskusji i pracy grupowej oraz publicznej prezentacji wyników badań. Rozwinie umiejętności znajdowania powiązań przyczynowo-skutkowych, podniesie efektywność pracy nad nowymi rozwiązaniami i zdobędzie kwalifikacje związane z pracą w grupie oraz efektywną komunikacją i prezentacją publiczną.
Modelowanie komputerowe
Celem tego przedmiotu jest nauczenie podstaw symulacji komputerowych i tworzenia komputerowych modeli różnego typu układów złożonych (fizycznych, społecznych, biologicznych, etc.) . Student powinien nabyć umiejętność samodzielnego zbudowania modelu, napisania programu komputerowego a następnie przeprowadzenia symulacji i przeanalizowania wyników.
Modelowanie procesów biologicznych
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studenta z istotą modelowania układów biologicznych oraz prezentacja wybranych modeli fizycznych i matematycznych. Student powinien nabyć umiejętność samodzielnego zbudowania prostego modelu oraz jego, przynajmniej częściowej, analizy.
Molekularna organizacja komórki
Po zaliczeniu tego przedmiotu student pozna strukturę i funkcję poszczególnych organelli i struktur komórkowych na poziomie molekularnym. Powinien rozumieć podstawy molekularne mechanizmu ruchów komórkowych, role struktur szkieletowych komórki. Pozna także podstawy molekularne funkcji błon biologicznych, podstawy zjawisk transportu przez błony, itd. Powinien także znać podstawowe cechy morfologiczne poszczególnych organelli i struktur subkomórkowych. W trakcie wykładu studenci zostaną zaznajomieni z ogólnymi prawidłowościami odnośnie regulacji niektórych procesów komórkowych, szczególnie regulacji cyklu komórkowego. Ćwiczenia pozwolą na wstępne zapoznanie się z typowym technikami uzyskiwania i identyfikacji organelli i błon komórkowych.
Multi i nanoferroiki
Przedstawienie rodzin wielu nowych materiałów, metod opisu własności fizycznych i propozycji nowych zastosowań. Student pozna różne sposoby wytwarzania, metody badawcze i ewentualne zastosowania materiałów multiferroicznych. Zrozumie różnice własności fizycznych ferroicznych materiałów litych i nanoferroików. Pozna także nowe modele opisu tych własności.
Nanomateriały: wytwarzanie, właściwości, zastosowanie
Zapoznanie studenta z obecnym stanem wiedzy na temat nanotechnologii oraz zastosowań nowoczesnych materiałów. Student pozyska wiedzę o właściwościach nowych materiałów, a w szczególności o ich zmianach związanych z rozmiarami i wymiarowością obiektów.
Nauki przyrodnicze a rozwój cywilizacji
Wzbogacenie warsztatu refleksyjnego nauczyciela poprzez (samo)doświadczanie. Kształtowanie postawy innowacyjnej. Postrzeganie edukacji w kontekście zmian cywilizacyjnych. Rozumienie szans i zagrożeń wynikających z rozwoju nauk przyrodniczych dla współczesnej cywilizacji.
Nauki przyrodnicze, a rozwój cywilizacji, (2)
Wzbogacenie warsztatu refleksyjnego nauczyciela poprzez (samo)doświadczanie. Kształtowanie postawy innowacyjnej. Postrzeganie edukacji w kontekście zmian cywilizacyjnych. Rozumienie szans i zagrożeń wynikających z rozwoju nauk przyrodniczych dla współczesnej cywilizacji.
Obserwacje astronomiczne
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie rozpoznawał obiekty na niebie, posiadał umiejętność posługiwania się mapami nieba i umiejętność obsługi prostych teleskopów.
Optyka instrumentalna
Po ukończeniu kursu optyki instrumentalnej student powinien wykazać się znajomością dostępnych aktualnie metod zastosowania przyrządów optycznych do obserwacji, dokumentacji różnych procesów fizycznych i pomiarów różnych wielkości fizycznych.
Optyka kwantowa
Po zaliczeniu wykładu student będzie znał podstawowe pojęcia i metody opisu teoretycznego oddziaływania materii z promieniowaniem elektromagnetycznym.Będzie potrafił zbadać proste modele (atom dwupoziomowy oddziałujący z fotonami) i wskazać istnienie nieklasycznych stanów pola fotonowego (stany ściśnięte, antygrupowanie fotonów itp.) Zrozumie jak kwantowe źródła promieniowania optycznego można wykorzystać do badania podstaw mechaniki kwantowej, między innymi nielokalności, nierówności Bella i splątania stanów.
OPTYKA KWANTOWA
Kształtowanie kompetencji w zakresie teoretycznego opisu oddziaływania światła z materią oraz w zakresie współczesnej mechaniki kwantowej, jej aspektów statystycznych, związku z teorią informacji i najnowszych (optycznych) testów eksperymentalnych. Dostarczenie wiedzy na temat modeli używanych w takim opisie takich jak: atom dwupoziomowy, pole jednomodowe.
Pakiet programów biurowych
Przygotowanie studentów do sprawnego posługiwania się podstawowymi narzędziami TI podczas studiów. W szczególności, student po zakończeniu kursu powinien umieć:
1. posługując się edytorem tekstu (np. MS Word), sporządzać i redagować dokumenty zawierające tekst, tabele, wzory matematyczne oraz grafikę,
2. posługując się arkuszem kalkulacyjnym (np. MS Excel), zapisywać dane, wykonywać obliczenia, sporządzać wykresy funkcji i schematyczne rysunki typowe dla zastosowań fizycznych,
3. wykorzystując typowe oprogramowanie (np. MS PowerPoint), przygotowywać prezentacje naukowe, posługiwać się Internetem i pocztą elektroniczną
Pedagogika
Zajęcia mają rozwijać wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji przez przyszłego nauczyciela podstawowych zadań szkoły oraz inspirować do twórczego i refleksyjnego działania w roli nauczyciela-wychowawcy.
Pedagogika 1
Zajęcia mają rozwijać wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji przez przyszłego nauczyciela podstawowych zadań szkoły oraz inspirować do twórczego i refleksyjnego działania w roli nauczyciela-wychowawcy.
Pedagogika 1, (2+3)
Zajęcia mają rozwijać wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji przez przyszłego nauczyciela podstawowych zadań szkoły oraz inspirować do twórczego i refleksyjnego działania w roli nauczyciela-wychowawcy.
Pedagogika 2
Po zakończeniu zajęć student potrafi analizować wybrane problemy w pracy nauczyciela, odwołując się do poznanej teorii, własnych doświadczeń i zaobserwowanych na praktyce realiów pracy w szkole oraz racjonalnie modyfikować własny styl pracy z uczniami, wstępnie planując dalszy rozwój zawodowy.
Podstawy anatomii i fizjologii człowieka
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać elementy budowy organizmu człowieka: komórki, tkanek, narządów i układów narządów. Powinien znać budowę i działanie podstawowych układów ruchu.
Podstawy biologii molekularnej
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawowe procesy zachodzące w komórce na poziomie molekularnym. Pozna metody i techniki umożliwiające analizę struktury makrocząsteczek (np. DNA, białek, nukleoproteinowych kompleksów) in vitro oraz in vivo.
Podstawy chemii
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zagadnień chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej i elementów biochemii. Student po zaliczeniu tego przedmiotu powinien: znać podstawowe prawa chemii, scharakteryzować wiązania chemiczne w cząsteczkach i wiązania międzycząsteczkowe, określać podstawowe cechy pierwiastków na podstawie ich położenia w układzie okresowym, rozróżniać typy związków chemicznych i stosować ogólnie przyjęte nazewnictwo związków nieorganicznych i organicznych, znać podstawowe reakcje chemiczne i wybrane zagadnienia kinetyki chemicznej, znać podstawowe właściwości i „budowę” podstawowych związków znajdujących się w organizmach żywych (węglowodany, tłuszcze, elementy struktury białek). Ten zasób wiedzy pozwoli na zrozumienie zagadnień związanych z chemią, technologią i biochemią w czasie kontynuowania studiów na różnych specjalnościach fizyki technicznej.
Podstawy fizyki 1
Student, w zakresie materiału objętego wykładem, poprawnie definiuje podstawowe wielkości fizyczne, formułuje prawa fizyki, opisuje i tłumaczy zjawiska mechaniczne i cieplne objęte programem wykładu, zna i stosuje strategie rozwiązywania problemów fizycznych z użyciem odpowiedniego aparatu matematycznego.
Podstawy fizyki 2
Po zakończeniu nauki tego przedmiotu student powinien znać i rozumieć podstawowe prawa elektryczności, magnetyzmu i optyki oraz umieć je zastosować do rozwiązywania konkretnych problemów fizycznych.
Podstawy fizyki 3
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazać się dobrą znajomością współczesnego, kwantowo-mechanicznego obrazu atomu. Ponadto powinien posiadać wiedzę na temat zachowania się zespołów atomów tworzących molekuły a także jąder nietrwałych i spontanicznych przemian, jakim one ulęgają oraz sposobów obserwacji, rejestracji i wykorzystania tych przemian. W końcu powinien wiedzieć o najważniejszych praktycznych procesach wymuszonych dotyczących jąder i elektronów, umożliwiających wykorzystanie energii jądrowej, otrzymanie wiązki elektromagnetycznego promieniowania spójnego, promieniowania elektromagnetycznego o wysokiej energii.
Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw
W wyniku zaliczenia przedmiotu student powinien:
- Umieć oszacować wpływ inflacji/deflacji na realną wartość środków pieniężnych.
- Stosować poprawnie podstawowe funkcje finansowe do szacowania wartości inwestycji kapitałowych (np. przewidywana wysokość emerytury kapitałowej) i obliczania rat kredytu. Wymagana jest analiza przypadków najprostszych.
- Umieć oszacować opłacalność inwestycji posługując się pojęciami NPV i IRR, rozumieć pojęcie inwestycji alternatywnej.
- Rozumieć na czym polega specyfika instrumentów finansowych dostępnych na rynku polskim. Wiedzieć, na czym polega ryzyko inwestycji w poszczególne instrumenty. Umieć porównać akcje różnych przedsiębiorstw pod względem możliwej do uzyskania stopy zwrotu i ryzyka.
- Rozumieć zasady konstrukcji portfeli papierów wartościowych, umieć skonstruować portfel minimalnego ryzyka złożony z akcji.
- Rozumieć pojęcia: przychód, koszty uzyskania przychodu, dochód itp. Umieć poprawnie rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych (wymagane są tylko przypadki proste).
- Umieć obliczyć wysokość wynagrodzenia netto pracownika zatrudnionego w ramach umowy o pracę oraz osób pracujących w ramach umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia i umowy o dzieło). Rozumieć różnice pomiędzy poszczególnymi formami zatrudnienia.
- Orientować się, w zakresie podstawowym, jakie informacje o przedsiębiorstwie można uzyskać analizując jego dokumenty finansowo-księgowe (bilans, rachunek zysków i strat itp.). Umieć wyliczyć podstawowe wskaźniki płynności, rentowności itp. i starać się zinterpretować ich znaczenie.
- Znać pojęcie progu rentowności firmy i umieć je zastosować w prostych przypadkach.
Znać ogólną strukturę biznes planu i rozumieć znaczenie poszczególnych jego części.
Podstawy materiałoznawstwa
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawowe mechaniczne właściwości metali i ich stopów; znać podstawowe właściwości układów dwu- i trójskładnikowych; umieć stosować regułę dźwigni do wyznaczania stosunku ilości faz w układzie; rozumieć układ fazowy żelaza-węgiel; znać w stopniu podstawowym cechy materiałów ceramicznych, polimerów i materiałów kompozytowych.
Podstawy spektroskopii molekularnej
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać i rozumieć zjawiska magnetycznego rezonansu jądrowego i elektronowego rezonansu paramagnetycznego oraz ich zastosowania w fizyce, chemii i medycynie. Powinien znać podstawy spektroskopii rotacyjnej i oscylacyjnej oraz ich zastosowania.
Praca dyplomowa i egzamin dyplomowy
-
Praca inżynierska (projekt inż.)
-
Pracownia dla zaawansowanych: fizyka współczesna
Zapoznanie studenta ze współczesnymi metodami badawczymi z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki a także metodami nanodiagnostyki powierzchni ciała stałego (AES, STM. SEM). Po zaliczeniu zajęć student posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy.
Pracownia dydaktyki fizyki 1
Pracownia Dydaktyki Fizyki z jednej strony ma przygotować studentów do wykonywania szkolnych eksperymentów fizycznych, z drugiej - współkształtować umiejętności związane z przygotowaniem lekcji fizyki, poznawaniem ucznia, itp. Pracownia dydaktyki fizyki 1 przygotowuje studentów do praktyki pedagogicznej.
Pracownia dydaktyki fizyki 1, (3)
Pracownia Dydaktyki Fizyki z jednej strony ma przygotować studentów do wykonywania szkolnych eksperymentów fizycznych, z drugiej - współkształtować umiejętności związane z przygotowaniem lekcji fizyki, poznawaniem ucznia, itp. Pracownia dydaktyki fizyki 1 przygotowuje studentów do praktyki pedagogicznej.
Pracownia dydaktyki fizyki 2
Pracownia Dydaktyki Fizyki z jednej strony ma przygotować studentów do wykonywania szkolnych eksperymentów fizycznych, z drugiej - współkształtować umiejętności związane z przygotowaniem lekcji fizyki, poznawaniem ucznia, itp. Pracownia dydaktyki fizyki 1 przygotowuje studentów do praktyki pedagogicznej natomiast Pracownia dydaktyki fizyki 2 ma charakter korekcyjny.
Pracownia elektroniczna
Po zaliczeniu pracowni student powinien mieć ugruntowaną i poszerzona wiedzę z podstaw elektrotechniki i elektroniki uzyskaną w poprzednich semestrach studiów. Powinien znać współczesne metody pomiarowe i diagnostyczne z zakresu elektroniki i elektrotechniki, jak również posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy.
Pracownia fizyczna II
Po zaliczeniu pracowni student powinien znać współczesne metody badawcze z zakresu fizyki ciała stałego, optyki i fizyki atomu i cząsteczki, jak również posiadać umiejętności opracowywania wyników eksperymentów i sposobów ich prezentacji. Powinien być przygotowany do systematycznej i rzetelnej pracy.
Pracownia jądrowa
Po zaliczeniu pracowni student powinien umieć pracować z izotopami promieniotwórczymi, posiadać praktyczna wiedzę o własnościach każdego z podstawowych rodzajów promieniotwórczości (α, β i γ) oraz o oddziaływaniu promieniowania jądrowego z materią. Powinien posiadać umiejętności właściwego opracowywania wyników eksperymentów z udziałem promieniowania jądrowego i znać sposoby prezentacji tych wyników.
Pracownia LabVIEW dla zaawansowanych
Celem przedmiotu jest rozwinięcie umiejętności programowania w graficznym środowisku programistycznym oraz zapoznania z zaawansowanymi technikami tworzenia aplikacji. Po zakończeniu nauki student będzie potrafił samodzielnie tworzyć systemy do rejestracji i analizy sygnałów pomiarowych.
Pracownia pomiarów i sterowania
Student poznaje właściwości metrologiczne sensorów, zasady przetwarzania sygnałów pomiarowych, kształci umiejętności rozwiazywania problemów dotyczących układów automatycznej regulacji i zastosowania komputerów w systemach sterowania. Po zakończeniu nauki student potrafi dobrać odpowiednie czujniki i układy wykonawcze oraz metodę realizacji procesu regulacji lub/i sterowaniadla układów o małym stopniu skomplikowania.
Praktyczna mechanika kwantowa
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien umieć stosować metodę modeli fizyki kwantowej do opisu nowych materiałów, w szczególności układów nanofizyki.
Prawo handlowe
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien rozumieć podstawowe pojęcia prawa cywilnego i handlowego oraz zasady funkcjonowania obrotu cywilnoprawnego i gospodarczego. Przedstawienie problematyki wykładu na bazie tzw. elementów stosunku cywilnoprawnego, na podstawie przykładów z praktyki, umożliwi studentowi oswojenie się ze skomplikowaną materią prawną i spojrzenie na prawo, w tym prawo handlowe, jako na zespół reguł wpływających na realnie istniejący i funkcjonujący zespół zjawisk społecznych i interakcji w obrocie handlowym, a nie jako na abstrakcyjny zbiór przepisów. Po zakończeniu nauki student będzie, m.in. wiedział, jakie czynności – z punktu widzenia wymogów prawa - należy wykonać, aby założyć własną firmę, a także jakie prawa przysługują mu w codziennym życiu jako konsumentowi.
Procesy stochastyczne w ekonomii
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teorii procesów stochastycznych. Jako przykład zastosowania omówiony jest model wyceny opcji na rynku idealnym, tzw. model Blacka – Scholesa.
Program graficz. interejsu użytkownika
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie potrafił pisać programy z interfejsem graficznym. Ponadto będzie wprowadzony do pisania programów w języku C# na platformie.NET.
Programowanie 1
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemem operacyjnym Linux na poziomie użytkownika, pisaniem prostych skryptów w powłoce bash oraz prostych programów w języku C. Po zakończeniu semestru student powinien posiadać praktyczne umiejętności potrzebne przy opracowywaniu danych eksperymentalnych umieszczonych w plikach tekstowych oraz graficznych pgm i ppm.
Programowanie 1, (1+3)
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemem operacyjnym Linux na poziomie użytkownika, pisaniem prostych skryptów w powłoce bash oraz prostych programów w języku C. Po zakończeniu semestru student powinien posiadać praktyczne umiejętności potrzebne przy opracowywaniu danych eksperymentalnych umieszczonych w plikach tekstowych oraz graficznych pgm i ppm.
Programowanie 2
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z programowanie obiektowym na przykładzie języka C++ i w konsekwencji zapoznanie z wybranymi bibliotekami obiektowymi, będącymi narzędziami dla fizyka. Po ukończeniu semestru student powinien umieć wykonać samodzielnie graficzny interfejs użytkownika i przeprowadzić wizualizację prostych zjawisk fizycznych.
Programowanie obiektowe 1
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał od podstaw programowanie obiektowego w języku C++.
Programowanie obiektowe 2
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał od podstaw programowanie obiektowe w języku C++.
Programy użytkowe
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi programami komputerowymi, wspomagającymi naukę matematyki i fizyki na poziomie akademickim. Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie potrafił za pomocą komputera:
- Wykonywać rysunki funkcji i zbiorów danych.
- Zapisywać tekst, wzory matematyczne i wykresy w formie odpowiedniej dla druku.
- Wykonywać podstawowe obliczenia symboliczne (np. upraszczać wyrażenia algebraiczne, obliczać sumy, granice, etc.).
- Wykonywać podstawowe obliczenia numeryczne (np. obliczać wartości funkcji, rozwiązywać równania liniowe i nieliniowe, obliczać pole powierzchni etc.).
- Dopasowywać dane do sparametryzowanych wzorów teoretycznych.
- Przygotowywać skrypty automatyzujące analizy numeryczne.
Opanowanie tych umiejętności ułatwi naukę przedmiotów wymagających wykonywania obliczeń matematycznych.
Projekt neutrinowy
Zapoznanie studentów z aktualnie prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie fizyki neutrin poprzez włączenie się w rozwiązywanie konkretnego problemu będącego uproszczeniem analizy przeprowadzanej w eksperymencie T2K.
Promieniowanie jonizujące a człowiek i środowisko
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazać się dobrą znajomością własności wszystkich rodzajów promieniowania jonizującego, a także wiedzą o rodzajach, budowie i zastosowaniach źródeł promieniowania jonizującego. Powinien posiadać wiedzę o zjawiskach fizycznych związanych z oddziaływaniem promieniowania jonizującego z materią, a w szczególności o biologicznych skutkach oddziaływania tego promieniowania na organizm człowieka i jego otoczenie, jak również znać i rozumieć pojęcia i wielkości fizyczne służące do ilościowej i jakościowej oceny tych skutków. Powinien także wykazać się wiedzą na temat przyczyn i mechanizmów powstawania skażeń promieniotwórczych w środowisku naturalnym człowieka oraz o sposobach zapobiegania i usuwania ich skutków. Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazać się wiedzą na temat aktualnego stanu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w Polsce oraz znajomością podstawowych, obowiązujących w Polsce aktów prawnych i norm regulujących zasady ochrony przed promieniowaniem jonizującym oraz bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego.
Psychologia 1
Celem zajęć z psychologii jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z psychologii oraz w umiejętności praktyczne z tego zakresu użyteczne w pracy dydaktycznowychowawczej nauczyciela.
Psychologia 2
Po zakończeniu zajęć student potrafi analizować zebrane w czasie praktyk materiały dotyczące charakterystyki wybranego ucznia.
Rachunek prawdopodobieństwa
Poznanie podstaw rachunku prawdopodobieństwa . Zrozumienie idei zmiennych losowych. Umiejętność opisu własności zmiennych losowych poprzez ich charakterystyki liczbowe. Opanowanie pojęcia niezależności zmiennych losowych Poznanie prawa wielkich liczb i twierdzeń granicznych.
Rachunkowość
Opanowanie zasad rachunkowości, zastosowanie zasad wyceny, opanowanie technik ewidencyjnych, kalkulacja kosztu wytworzenia i kosztu własnego, ustalanie wyników i przepływów, sporządzanie sprawozdań finansowych deklaracji podatkowych.
Radioizotopy w medycynie
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie rozumiał fizyczne podstawy medycyny nuklearnej, będzie znał zasady pracy z izotopami promieniotwórczymi stosowanymi w medycynie nuklearnej, praktyczne zastosowania radioizotopów w diagnostyce i terapii wybranych narządów a w szczególności metodę scyntygrafii, SPECT i PET oraz różne metody densytometryczne. Na ćwiczeniach praktycznych zapozna się z organizacją pracy zakładu medycyny nuklearnej, pracą gammakamery, scyntygrafią tarczycy i całego ciała, renoscyntygrafią, metodą densytometrii DXA oraz badaniem USG kości.
Sieci komputerowe
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technologiami stosowanymi w sieciach komputerowych.
Statystyka dla fizyków
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, rozumieć teorię estymacji punktowej i przedziałowej, umieć przeprowadzić ze zrozumieniem badanie ze względu na dwie cechy statystyczne a w szczególności wyznaczyć równanie prostej regresji. Powinien potrafić obliczyć niepewności wyników pomiarów bezpośrednich i pośrednich stosując nazewnictwo zgodne z nowymi normami międzynarodowymi jak również weryfikować hipotezy statystyczne.
Stochastyczne modelowanie układów złożonych
Studenci nabywają umiejętności przeprowadzania modelowania układów złożonych metodami stochastycznymi.
Struktura elektronowa a właściwości ciał stałych
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie rozumiał pojęcia opisujące wiązanie chemiczne w kryształach, zwiazek struktury elektronowej kryształu z wiązaniem chemicznym oraz z własnościami fizycznymi kryształu. Bedzie w stanie wykonać proste obliczenia strukrury elektronowej oraz zapoznawac się ze zrozumieniem ze współczesnymi metodami obliczania struktury elektronowej ciał stalych .
Symulacje komputerowe w ekonofizyce
Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami obliczeń i symulacji w ekonofizyce. Zapoznają się z analizą szeregów czasowych i ich symulacjami oraz modelowaniem układów ekonomicznych. Po zakończeniu przedmiotu studenci są w stanie samodzielnie przeprowadzić analizę szeregów czasowych za pomocą specjalistycznych narzędzi (np. Matlab), zbadać własności szeregów czasowych oraz wykonać symulacje układu ekonomicznego o małym stopniu złożoności.
Teoria organizacji i psychologia zarządzania
Po zakończeniu nauki student powinien znać podstawową siatkę pojęciową z zakresu ogólnych i psychologicznych aspektów organizacji i zarządzania. Powinien znać najważniejsze klasyczne i współczesne koncepcje zarządzania organizacją, w tym możliwe rozwiązania funkcjonalnych i strukturalnych problemów zarządzania organizacją. Powinien rozumieć uwarunkowania sprawnego funkcjonowania organizacji oraz uwarunkowania przekształceń współczesnych organizacji. Powinien być przygotowany do studiowania szczegółowych dyscyplin ergologicznych.
Teoria przejść fazowych i zjawisk krytycznych
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał podstawy teorii przejść fazowych a w szczególności zjawisk krytycznych oraz umiał wykorzystać poznane metody do analizy różnego rodzaju układów złożonych.
Termodynamika i fizyka statystyczna
Po zaliczeniu tego przedmiotu student powinien znać podstawowe prawa z zakresu termodynamiki. Rozumieć zjawiska z tego zakresu fizyki. Powinien umieć te zjawiska objaśnić na gruncie termodynamiki fenomenologicznej jak i na gruncie fizyki statystycznej. Powinien również umieć opisać procesy termodynamiczne przy pomocy równań.
Tworzenie aplikacji internetowych
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien posiadać umiejętność tworzenia dynamicznych, opartych na bazie danych, stron internetowych za pomocą PHP/MySQL.
Warsztat pracy nauczyciela
Celem konwersatorium jest poszerzenie po praktyce pedagogicznej wiedzy i kompetencji z zakresu dydaktyki fizyki, etyki zawodu nauczyciela, psychologii i pedagogiki. Efektem ma być doskonalenie refleksyjnego warsztatu pracy nauczyciela.
Wstęp do fizyki
Po zaliczeniu tego przedmiotu student uzupełni wiedzę oraz umiejętności rozwiązywania problemów z fizyki na poziomie szkoły średniej umożliwiające podjęcie studiów na kierunku fizyka. Będzie znał i poprawnie stosował podstawowe jednostki miar z układu SI. Posiądzie umiejętność wykonywania obliczeń i zaokrąglania liczb niedokładnych oraz odczytu informacji zapisanych w postaci wykresu. Będzie rozumiał podstawowe pojęcia i wielkości fizyczne służące do opisu ruchu, zjawisk cieplnych i elektrycznych. Będzie znał i poprawnie stosował podstawowe prawa fizyczne do rozwiązywania problemów fizycznych na poziomie szkoły średniej w zakresie podanym w opisie treści.
Wstęp do matematyki
Po zaliczeniu tego przedmiotu student uzupełni wiedzę oraz umiejętności rozwiązywania problemów z matematyki na poziomie ambitnego programu szkoły średniej umożliwiające podjęcie studiów na kierunku fizyka. Będzie posiadał umiejętność przekształcania wzorów, które zawierają wiele niewiadomych. Będzie potrafił prowadzić rachunki z użyciem wektorów oraz liczb zespolonych. Pozna podstawowe własności funkcji elementarnych, metody wyliczania pochodnych, prostych całek i równań różniczkowych. Nauczy się poprawnego rysowania wykresów funkcji.
Wstęp do nanofizyki i nanotechnologii
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał nową terminologię związaną z nanofizyką i nanotechnologią, będzie wiedział w jakiej relacji pozostaje nanonauka do aktualnych i przyszłych potrzeb społeczeństwa. Potrafi wyjaśnić jakie są konsekwencje skalowania w fizyce ciała stałego, nauce o materiałach oraz chemii i biologii. Potrafi przedstawić fizyczne podstawy wybranych nanotechnologii, oraz własności fizycznych wybranych nanomateriałów i nanoobiektów.
Wstęp do optyki kwantowej
Wprowadzenie podstawowych pojęć i metod opisu teoretycznego oddziaływania materii z promieniowaniem elektromagnetycznym. Zbadanie prostych modeli (atom dwupoziomowy oddziałujący z fotonami). Wykazanie istnienia nieklasycznych stanów pola fotonowego (stany ściśnięte, antygrupowanie fotonów itp). Zbadanie właściwości oddziaływań atomów we wnękach rezonansowych oraz laserowo chłodzonych jonów w pułapkach. Pokazanie jak kwantowe źródła promieniowania optycznego można wykorzystać do badania podstaw mechaniki kwantowej, między innymi nielokalności, nierówności Bella i splątania stanów.
Wstęp do programowania
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie znał podstawy programowania w języku C i umiał je stosować.
Wybrane metody diagnostyki powierzchni fazy skondensowanej
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawowe metody doświadczalne diagnostyki powierzchni ciał stałych oraz umieć je stosować w badaniach nowych materiałów.
Wybrane metody doświadczalne nanotechnologii
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu słuchacz (student) powinien wykazać się znajomością wielkości charakteryzujących powierzchnię ciała stałego oraz podstawowych procesów dynamicznych zachodzących na powierzchni (adsorpcja, desorpcja, dyfuzja, przejścia fazowe, reakcje powierzchniowe) w zastosowaniu do nanotechnologii. Student powinien wykazać się ogólną orientacją w dziedzinie techniki próżniowej oraz stowarzyszonych technik pomiarowych ich możliwości i ograniczeń w szczególności spektroskopii fotoelektronowej i desorpcji stymulowanej temperaturowo.
Wybrane metody fizyczne w medycynie
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać i rozumieć fizyczne podstawy metod obrazowania stosowanych w medycynie. Powinien znać budowę i rozumieć zasady działania aparatury medycznej używanej do obrazowania oraz sposób przeprowadzania badania. Powinien być przygotowany do zajęć praktycznych na Akademii Medycznej we Wrocławiu.
Wybrane zagadnienia fizyki fazy skondensowanej 1
Wybrane zagadnienia z biofizyki
W wyniku zaliczenia przedmiotu student powinien:
- Rozumieć pojęcie procesów nieodwracalnych. Znać podstawowe mechanizmy rządzące procesami nieodwracalnymi zachodzącymi w warunkach bliskich stanu równowagi. Umieć przeanalizować ilościowo przykłady takich zjawisk spotykanych w biologii i medycynie. Wiedzieć, jakie zachowania mogą pojawić się w układzie znajdującym się daleko od stanu równowagi (wymagany jest opis jakościowy typowych zachowań, np. oscylacje czasowo-przestrzenne, przejścia w chaos). Znać przykłady występowania zachowań chaotycznych w przyrodzie, również tych o znaczeniu medycznym.
- Rozumieć pojęcie samoorganizacji, umieć wskazać i opisać jakościowo przykłady samoorganizujących się układów biologicznych.
- Rozumieć pojęcie informacji , znać podstawowe jednostki informacji, rozumieć związek pomiędzy informacją i entropią.
- Rozumieć naturę oddziaływań stabilizujących struktury przestrzenne białek i kwasów nukleinowych, znać organizacje przestrzenną błony biologicznej. Znać podstawowe struktury cytoszkieletu komórkowego.
- Rozumieć mechanizm skurczu mięśnia.
- Znać pojęcie homeostazy, identyfikować zjawiska pomagające organizmowi ludzkiemu utrzymać homeostazę, rozumieć znaczenie układu nerwowego i hormonalnego dla utrzymania homeostazy. Rozumieć role sprzężenia zwrotnego dodatniego w procesach życiowych. Rozumieć zasady i prawa dotyczące funkcjonowania receptorów, znać specyfikę poszczególnych typów receptorów ludzkich. Rozumieć związki pomiędzy budową i funkcjonowaniem zmysłu wzroku u człowieka. Umieć wyjaśnić przyczyny typowych wad i schorzeń wzroku, znać podstawy fizyczne metod diagnozowania zmysłu wzroku. Znać zasady doboru szkieł korekcyjnych.
- Rozumieć związki pomiędzy budową i funkcjonowaniem zmysłu słuchu u człowieka. Umieć wyjaśnić przyczyny typowych wad i schorzeń słuchu, znać podstawy fizyczne metod diagnozowania zmysłu słuchu. Rozumieć podobieństwa i różnice dotyczące czynności bioelektrycznej serca, układu nerwowego i mózgu, oraz układu pokarmowego człowieka. Znać zasady przeprowadzania badań EEG i EKG. Umieć zinterpretować najprostszy elektrokardiogram.
- Posiadać ogólną wiedzę dotyczącą podstaw fizycznych innych metod diagnozowania pracy serca (mechanokardiografia, magnetokardiografia itp) i mózgu. Rozumieć zależność pomiędzy strukturą a funkcją naczyń krwionośnych, znać własności krwi i ich wpływ na jej transport w naczyniach krwionośnych. Umieć poprawnie stosować prawa fizyczne do opisu przepływu krwi Znać podstawy fizyczne wybranych metod stosowanych do diagnozowania przepływu krwi u człowieka.
- Rozumieć podstawy fizyczne omawianych metod spektroskopowych. Być przygotowanym do korzystania z literatury fachowej w celu dalszego pogłębiania wiedzy.
Wybrane zagadnienia z fizyki magnetyków
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie posiadał wiedzę z podstaw magnetyzmu atomowego i pasmowego, eksperymentalnych metod badawczych w dziedzinie magnetyzmu, generacji i wykorzystywania silnych pól magnetycznych w technice i nauce oraz rodzajów materiałów magnetycznych i ich zastosowań. Ponadto wykład ma na celu prezentację najbardziej aktualnych kierunków badań naukowych w dziedzinie magnetyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień silnych korelacji elektronowych w ciele stałym.
Wybrany język programowania - Fortran
Po zaliczeniu tego przedmiotu student będzie potrafi pisać proste programy w języku Fortran oraz analizować programy średniego stopnia trudności i wprowadzać do nich potrzebne zmiany.
Zaawansowane metody analizy danych
Studenci posiądą umiejętność przygotowania danych na potrzeby analizy statystycznej, opanują typowe metody analizy danych oraz zaznajomią się, na poziomie podstawowym z metodami zaawansowanymi, stosowanych często w naukach medycznych. Opanują obsługę pakietu STATISTICA oraz podstawy obsługi pakietu R.
Zastosowania laserów w medycynie
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał podstawy fizyczne i rozumiał zasadę działania laserów różnego typu. Będzie znał własności światła laserowego i możliwości jego praktycznego wykorzystania medycynie, szczególnie w okulistyce.
Zastosowanie fizyki w dermatologii
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student będzie znał metody wykorzystania kriofizyki, ultrasonografii, promieniowania ultrafioletowego oraz laserów w diagnostyce oraz terapii stosowanych w dermatologii.
Zastosowanie komp. w naucz. fizyki i matematyki
Studenci powinni zdobyć umiejętności posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym jako niezbędnym narzędziem w codziennej pracy nauczycielskiej (element warsztatu nauczyciela) oraz jako narzędziem informatycznym, którym powinni posługiwać się uczniowie do rozwiązywania szkolnych problemów wynikających z realizacji programów nauczania fizyki i matematyki. Studenci powinni znać elementarne metody numeryczne i posługiwać się nimi do rozwiązywania problemów z zakresu nauczania matematyki i fizyki w szkole. Studenci powinni poznać przykłady rozwiązań metodycznych możliwych do zastosowania w szkole.
Zastosowanie komputerów w pomiarach
Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy systemu MATLAB, znać najczęściej stosowane metody numeryczne, w szczególności wykorzystywane w opracowaniu danych eksperymentalnych, umieć zastosować je w systemie MATLAB jak również umieć zaprogramować je w innym znanym sobie języku, umieć sporządzić prosty dokument w LaTeX'u.
Zastosowanie środowiska LabView w pomiarach
Po zakończeniu nauki student powinien swobodnie poruszać się w graficznym środowisku programistycznym, znać podstawowe architektury aplikacji, tworzyć proste systemy akwizycji i rejestracji danych, sterować urządzeniami pomiarowymi o małym stopniu skomplikowania, dokonać podstawowej analizy sygnałów pomiarowych.
C. Juszczak © 2010-2013 - Wydział Fizyki i Astronomii, Uniwersytet Wrocławski